Toyota gaat volop de concurrentie aan met de producenten van elektrische wagens, waaronder de mastodont Tesla. De autoproducent kan daarbij vertrouwen op één grote troef: een vastestofbatterij met een bereik van 1.200 kilometer.
Wat zijn vastestofbatterijen? Deze modellen gebruiken een vaste elektrolyt in plaats van een vloeibaar element, zoals in traditionele lithium-ionbatterijen. Daardoor zijn ze robuuster en betrouwbaarder, met een kleiner brandrisico – een reëel gevaar bij de gebruikelijke modellen. Bovendien zouden ze een grotere autonomie en kortere oplaadtijden moeten hebben.
In het nieuws: Toyota werkt samen met olieraffinaderij Idemitsu Kosan aan de ontwikkeling en massaproductie van vastestofbatterijen, meldt het persagentschap Reuters. De twee bedrijven hopen die batterijen tussen 2027 en 2028 op de markt te brengen, voordat ze beginnen met de massaproductie.
Een bereik van 1.200 kilometer
- De Japanse autogigant wil Tesla en Chinese producenten van elektrische wagens als BYD inhalen. Toyota is daarom op zoek naar een technologische doorbraak.
- Het bedrijf spitst wil zich daarom toespitsen op de ontwikkeling van vastestofbatterijen. Het doel is om batterijen te creëren met een bereik van 1.200 kilometer en een oplaadtijd van slechts tien minuten.
- En dat is waar een cruciale rol is weggelegd voor Idemitsu Kosan, de op één na grootste olieraffinaderij van Japan. Dat bedrijf heeft een nieuwe vaste elektrolyt ontwikkeld op basis van sulfide. Om volledig elektrisch te gaan rijden, zullen we de petrochemische industrie dus nog steeds nodig hebben.
- Het is ook een manier voor de raffinaderij om zich voor te bereiden op een toekomst waarin fossiele brandstoffen niet meer zo essentieel zullen zijn. Eerder dit jaar vergrootte Idemitsu Kosan volgens Reuters zijn belang in de Australische lithiumontwikkelaar Delta Lithium (DLI.AX) tot 15 procent.
“Door de combinatie van de ontwikkelingstechnologieën van beide bedrijven, de materiaalproductietechnologie van Idemitsu en de massaproductietechnologie voor batterijen van Toyota, zullen we beginnen met de massaproductie op grote schaal van vastestofbatterijen.”
Koji Sato, CEO van Toyota, tijdens een persconferentie
(ns/evb)