Toptransfer van gamer Ninja levert Microsoft niets op

Softwaregigant Microsoft wil van zijn streamingplatform Mixer een volwaardige concurrent van het populaire Twitch maken. De toptransfer van de populaire gamer Ninja leidde echter niet tot de verhoopte groei in kijkcijfers.

Microsoft zit met de handen in het haar: ondanks een megadeal met gamer Ninja (echte naam Tyler Blevins) blijven de kijkcijfers dalen. Microsoft hoopt met livestreamingdienst Mixer een rechtstreekse concurrent te worden van Twitch, maar dat lijkt niet te lukken.

Twee keer zoveel content, tien procent minder kijkers

Sinds Ninja van Twitch overgekomen is, zijn de abonnementscijfers van Mixer wel gestegen. Ook de gestreamde content is verdubbeld: u kan nu 188 procent meer uren content bekijken op Twitch dan drie maanden geleden.

De laatste drie maanden is het aantal uren bekeken streams met 10 procent gedaald. De deal met Ninja kan daar geen verandering in brengen: in september 2019, een maand nadat Ninja overstapte, haalde Mixer 29,6 miljoen uren bekeken video. In juli van hetzelfde jaar waren dat er nog 37,7 miljoen. Als het over abonnees gaat, brengt de aanwezigheid van Ninja wel op. Hij heeft intussen alweer meer dan twee miljoen abonnees.

De kijkcijfers blijven echter het grote probleem: 29,6 miljoen uren bekeken video is niet veel in livestreamland. YouTube Live haalde in het eerste kwartaal van 2019 ruim 651 miljoen uren. Kijkers spendeerden toen 2.613 miljoen uren op Twitch.

Wat kost de deal aan Microsoft?

Ninja is de bekendste streamer op het internet. Zijn account heeft meer dan twee keer zoveel volgers als de volgende grootste Twitcher. Fortnite spelen bracht Ninja tien miljoen dollar per jaar op, grotendeels afkomstig uit advertenties en sponsordeals.

De deal met Ninja zou Microsoft zes tot acht miljoen per jaar kosten. De eerste resultaten zijn niet zo veelbelovend als ongetwijfeld verhoopt. Meer streamers en abonnees mag dan mooi klinken, zonder corresponderende kijkcijfers raakt de advertentiemarkt niet overtuigd. De grote namen blijven dan vanzelf bij Twitch of YouTube Live.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.