Topman ING: ‘We moeten haast maken, want Chinese techreuzen staan voor de deur’

De bank ING zet vaart achter haar plan om een Europese alles-in-een app met immo- en shoppingdiensten te bouwen. ‘Anders pikken Chinese spelers als Alipay de markt in’, zegt Erik Van Den Eynden, de CEO van ING België.

Een eengemaakte smartphone-app voor de 20 miljoen klanten in België, Nederland en Duitsland. Dat is een nabije doelstelling van de bankgroep ING in zijn stappenplan om de versnippering per land achter zich te laten en een uniform wereldwijd platformbedrijf te worden zoals Spotify of Netflix.

‘Een bank is niet meer regionaal en heeft geen landsgrenzen meer’, verklaarde Erik Van Den Eynden, de topman van ING België, woensdagavond op een lezing bij Financieel Forum Kempen in Turnhout. ‘We moeten snelheid creëren, want de Chinezen staan voor de deur.’

Alipay

ING houdt er sterk rekening mee dat de Chinese superapps Alipay en WeChat een Europees offensief gaan inzetten. Die zijn onmisbaar geworden in het dagelijkse leven van minstens 1 miljard Chinezen. Alipay beperkt zich al lang niet meer tot betaaldiensten, maar consumenten kunnen er ook pakweg een hotel boeken, beleggingen doen of online winkelen.

‘Als we ons willen meten met de grote internationale platformen, moeten we van onze versnippering per land af en een open systeem zijn waar partnerbedrijven hun diensten kunnen aanbieden’, zegt Van Den Eynden.

‘Misschien moeten we zelfs aanbiedingen van concurrerende banken op onze app toelaten. Zoland de klant maar via ons passeert en we kunnen zien wat zijn noden zijn.’

Winkelen en wonen

De prioritaire domeinen voor ING zijn e-commerce en immodiensten. In België kunnen ING-klanten nu al via de app shoppingkortingen krijgen. Dat voorbeeld kreeg overigens navolging bij KBC. En niet toevallig kocht ING vorig jaar de Nederlandse digitale vastgoedplatform Makelaarsland.

‘De banken hebben zich jarenlang beperkt tot het vervelende deel van een vastgoedaankoop, het woonkrediet. We willen ook een rol spelen in de leuke dingen, zoals de zoektocht naar een nieuwe woning’, zei Van Den Eynden in Turnhout. ‘We zijn van plan een shopping- en housingplatform te creëren op Europees niveau. Als we op tijd komen tenminste, voor anderen de markt inpikken.’

We zijn met onze app van plan een winkel- en woonplatform te creëren op Europees niveau.

Erik Van Den Eynden, CEO ING BelgiË

Schaalgrootte wordt volgens ING cruciaal in het komende titanengevecht met de techreuzen om onze smartphone-transacties. Van Den Eynden: ‘Vandaag belt een Alibaba niet eens met ons, want we kunnen hen te weinig schaal aanbieden. Maar België en Nederland samen zijn goed voor 11 miljoen klanten en 6 miljoen bezoekers per dag via de app. Voeg je daar Duitsland bij, kom je aan 12 miljoen bezoekers. Met zulke cijfers kunnen we wél praten met bedrijven als Alibaba of Adidas.’

Rafting

ING België koos drie jaar geleden voor een shocktherapie door ongeveer 1 op de 3 jobs te schrappen en duizenden personeelsleden te herevalueren via interne sollicitaties. Van Den Eynden kan de overblijvers niet beloven dat het rustiger wordt.

‘Vroeger konden we bankieren in voorspelbare kalme wateren. Nu lijkt het meer op rafting. En eerlijk: ik ben niet zeker dat iedereen rafting leuk vind.’ In vakbondskringen wordt de rafting-analogie niet altijd geapprecieerd. ‘Sommige personeelsleden zitten op hun tandvlees’, klonk het daar eerder deze week. ‘De constante transformatie wordt een uitdaging voor het hele bedrijf. Maar een beetje flexibiliteit zal nodig zijn’, zegt Van Den Eynden.

Zondagswerk

Dat kan voor de ING’ers op termijn ook zondagswerk inhouden, zo hintte Van Den Eynden niet voor de eerste keer. ‘We moeten nadenken over zondagswerk. Op zondagmorgen noteren we 600.000 logins. Dat zijn klanten die bijvoorbeeld na de fitness zin hebben in bankieren. Maar vandaag kunnen ze niet doorklikken naar onze telefonische adviesdiensten.’

We moeten nadenken over zondagswerk. Op zondagmorgen noteren we 600.000 logins.

Erik Van DEN Eynden, CEO ING BElgiË

Van Den Eynden heeft er goede hoop op dat de vakbonden mee in het flexibiliteitsverhaal zullen stappen. ‘De vakbonden bij ons verdienen lof, want ze hebben ingezien wat de strategische waarde is van onze transformatie. Ze begrijpen wat er zit aan te komen.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.