Alipay mikt op samenwerking met tien miljoen Europese handelaars

Alipay, het mobiele betalingsplatform van de Chinese fintech Ant Financial, wil over een periode van vijf jaar tijd een samenwerking uitbouwen met tien miljoen kleine en middelgrote Europese ondernemingen. De collaboratie zal deze partners volgens Alipay een toegang bieden tot een publiek van meer dan twee miljard potentiële consumenten die vanuit de hele wereld naar Europa zullen reizen.

Het Chinese bedrijf kondigde de overeenkomst aan tijdens zijn Alipay Partners Global Summit in Londen.

Grotere omzetten

‘Alipay wil particulieren en bedrijven helpen om vlotter met betalingen te kunnen omgaan,’ aldus Eric Jing, voorzitter en chief executive van Ant Financial.

Een rapport van consulent Nielsen gaf aan dat meer dan 93 procent van de Chinese toeristen erkende door de beschikbaarheid van de diensten sneller geneigd te zijn om met hun mobiele telefoons aankopen te doen. Tevens zouden de consumenten ook hogere uitgaven overwegen.

Daarnaast bleek dat 60 procent van de deelnemende handelaars door de samenwerking met Alipay een grotere winkeltrafiek en omzet kon melden.

Rapporten van marktonderzoeker Statista tonen aan dat Alipay de meest populaire digitale betaalservice in China is. De onderzoekers benadrukten dat 87 procent van de Chinese consumenten erkennen Alipay voor hun digitale financiële behoeften te gebruiken.

Luchthavens

Alipay heeft op dit ogenblik meer dan 1,2 miljard gebruikers. De dienst is onder meer ook actief in Zuid-Korea,  Thailand, Maleisië, de Filippijnen, Indonesië, India, Bangladesh en Pakistan.

In Europa werkt Alipay momenteel al samen met meer dan honderdtwintig financiële instellingen. De Chinese onderneming maakte bekend daaraan in de regio nu ook een collaboratie met het platform van Worldline toe te voegen.

‘Deze samenwerking betekent dat handelaars in heel Europa in staat zullen zijn om meer trafieken van Aziatische toeristen aan te trekken en hun omzetten te verhogen,’ aldus de onderneming.

Alipay verwees verder nog naar de uitrol van zijn initiatief Mini Programs, waarmee het bedrijf zich op luchthavenbezoekers richt. Het initiatief laat reizigers onder meer toe taksvrij online te shoppen. Ze kunnen de orders vervolgens oppikken wanneer ze op de luchthaven aankomen.

Alipay Mini Programs werd in de zomer van vorig jaar gelanceerd op Hong Kong International Airport.

Meer