Audi en Porsche, de premium merken van VW Group, hebben een definitieve beslissing over een instap in de Formule 1 genomen. Dat heeft Herbert Diess, de CEO van het Duitse autoconcern, gezegd. Er werd de voorbije maanden herhaaldelijk over een deelname van beide Duitse autobouwers aan de competitie gespeculeerd, maar Diess heeft nu gezegd dat de twee merken daadwerkelijk hun entree in de Formule 1 willen maken, wellicht in 2026.
Vorige maand werd al bekend dat de bestuursraad van VW Group de instap van Audi en Porsche in de Formule 1 principieel had goedgekeurd. Diess zegt nu dat de twee merken daarop de beslissing hebben genomen om effectief in de competitie te stappen. De topman gaf daarbij aan dat de twee merken daarbij op de steun van het moederbedrijf zullen kunnen rekenen.
Koningsklasse
“Indien beslist wordt om aan autoraces deel te nemen, moet er voor de koningsklasse van de Formule 1 worden gekozen”, betoogde Diess. Hij stelde wel dat bij Porsche de plannen het meest concreet zijn. Bij Audi zouden daarentegen nog meer vragen open blijven.
Porsche heeft met de Formule 1 wel enige ervaring, al moet daarvoor al geruime tijd in de geschiedenis van de autosport worden teruggegaan. Het team betwistte in de jaren vijftig en zestig van de voorbije eeuw, gespreid over acht seizoenen, 34 races. Exact zestig jaar geleden haalde de constructeur daarbij zijn eerste en enige poleposition en eerste en enige overwinning.
In juli van dat jaar won Dan Gurney op het circuit van Rouen-Les-Essarts voor het Duitse merk de Grote Prijs van Frankrijk. Bijna een maand later slaagde hij erin om op de Nürburgring de poleposition voor de GP van Duitsland te bemachtigen. De race zou uiteindelijk echter door Graham Hill worden gewonnen. In totaal verzamelde Porsche over acht seizoenen een totaal van 46 punten.
Uiteindelijk besliste Ferdi Porsche echter om de competitie te verlaten. Hij was van mening dat de klanten van het merk weinig voeling met de Formule 1 hadden. Daarna zou Porsche zich wel met succes op een uithoudingswedstrijden toespitsen. In de jaren tachtig zou Porsche nog wel motorenleverancier van McLaren worden. Bij zijn herintrede in de competitie zou Porsche wellicht een samenwerking opzetten met Red Bull Racing. Die plannen zouden al relatief concreet zijn.
Samenwerking
Audi is daarentegen tot nu toe nog niet in de Formule 1 actief geweest. Het merk blonk de voorbije decennia daarentegen wel herhaaldelijk uit in rallycompetities en uithoudingswedstrijden. Het toekomstig engagement van Audi in de Formule 1 blijft voorlopig ook nog altijd vaag.
Daarbij werd al wel gewag gemaakt van een bod van 500 miljoen euro om de Britse sportwagenbouwer McLaren over te nemen. Op die manier zou het Duitse merk eveneens eigenaar van de renstal McLaren Racing worden. Daarnaast werd eveneens een mogelijke samenwerking met Sauber of Aston Martin gesuggereerd.
Herbert Diess wees nog op de inspanningen die de Formule 1 om zijn ecologische voetafdruk te verbeteren, onder meer met de introductie van milieuvriendelijker motoren en brandstoffen. Dat is volgens de topman een uitstekend ogenblik om in de competitie te stappen. Hij voegde eraan toe dat de motorenontwikkeling inmiddels al van start is gegaan.
(evb)