TikTok test betalend abonnement zonder advertenties

TikTok overweegt om in de toekomst een betalende versie van zijn website en applicatie aan te bieden. Door een klein bedrag per maand te betalen, zouden gebruikers van TikTok geen advertenties meer te zien krijgen. Het platform gaat daarmee Meta achterna, dat een gelijkaardige abonnementsfunctie overweegt voor Facebook en Instagram.

Waarom is dit belangrijk?

De tijd dat sociale media per definitie gratis waren, lijkt definitief achter ons te liggen. Zo kreeg X, het vroegere Twitter, eerder al een betalende functie voor zo'n 8 euro per maand. Recent zei Elon Musk zelfs dat hij overwoog om alle gebruikers een klein bedrag per maand te laten betalen. Daarnaast zou Meta ook overwegen om gebruikers te laten betalen als ze geen advertenties willen zien op Instagram en/of Facebook.

In het nieuws: De nieuwste versie van de applicatie van TikTok bevat een broncode die een abonnement aanbiedt voor een maandelijks bedrag aan gebruikers die geen advertenties willen zien. Dat meldt de website Android Authority. TikTok bevestigde dat nieuws later aan TechCrunch. Zij laten daarbij weten dat het gaat om een kleinschalige test in een Engelstalige markt buiten de Verenigde Staten. Het is niet bekend om welk land het precies gaat.

  • Volgens de gelekte gegevens van de nieuwste versie van TikTok zou het ad-free abonnement 4,99 dollar (4,77 euro) per maand kosten.
  • TikTok laat in zijn statement weten dat een kleinschalige test in geen geval wil zeggen dat deze nieuwe optie sowieso gelanceerd zal worden.

De gevolgen:

  • Het aanbieden van een betalend abonnement zonder advertenties zou de weg kunnen vrijmaken voor TikTok om niet-betalende gebruikers nog meer reclame te tonen. Dat is nu al het geval. Recent besloot het platform namelijk om ook advertenties te tonen tussen zoekresultaten.
  • TikTok en andere sociale media zijn sowieso al enige tijd op zoek naar alternatieve manieren om inkomsten te genereren. Zij vrezen namelijk dat inkomsten uit reclame in de toekomst zullen dalen, onder andere door de Europese regels die het mogelijk maken voor gebruikers om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen.
  • De kans dat diensten zoals TikTok, Instagram en Facebook voor iedereen betalend worden, lijkt op dit moment nog heel klein. Toch is het mogelijk dat de voordelen voor betalende gebruikers steeds groter worden, waardoor steeds meer mensen in die richting gepusht worden voor een goede gebruikerservaring.
Meer