TikTok-bedrijf ByteDance wil eigen muziekdienst

ByteDance, de eigenaar van de populaire app TikTok, wil Spotify het vuur aan de schenen leggen met een eigen streamingservice.

Het Chinese ByteDance, zet zich klaar om zich te meten met Apple Music en Spotify. Daarmee wil de TikTok-eigenaar zijn succes op de appmarkt bestendigen. ByteDance voert intussen gesprekken met Sony Music, Warner Music en Universal om die droom waar te maken. Het idee is om, net zoals Spotify, een betalende muziekdienst op te richten.

Lanceringsdatum ByteDance

De streamingdienst van ByteDance zou al volgende maand moeten lanceren. In eerste instantie mikt het bedrijf uit Peking op de Aziatische markt, pas dan zouden de Verenigde Staten en Europa in het vizier komen.

ByteDance wordt door investeerdersbank SoftBank op 75 miljard dollar geschat. Daar is vooral TikTok, momenteel een van de grootste sociale media, voor verantwoordelijk. TikTok zou 1 miljard gebruikers hebben. Dat is meer dan Twitter of Snapchat.

TikTok zal ook een deel van de content voor de streamingdienst aanleveren. Op de app zijn nu vooral korte sketches en dansjes te vinden, die op verschillende nummers worden uitgevoerd. Die virale kracht wil ByteDance inzetten om de concurrentie aan te gaan met Apple, Spotify en Tencent.

Prijs abonnement

TikTok in de Google Play
TikTok

Net zoals andere sociale media heeft ByteDance echter het probleem dat viraliteit geen financieel succes garandeert. Een betalende streamingdienst zou een antwoord op vragen van investeerders kunnen bieden.

Hoeveel ByteDance wil aanrekenen voor die service, blijft nog koffiedik kijken. In Azië is betalen voor een streamingabonnement nog lang niet zo ingeburgerd als in Europa of de VS. Volgens financiële website Bloomberg zou het om minder dan 10 dollar per maand gaan. De bekendste streamingservice in Azië is vooralsnog Tencent. Vijf procent van hun abonnees is een betalende klant.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.