Tien jaar Belt and Road Initiative: een groot project dat op zijn retour is, maar China tot ’s werelds grootste donor heeft gemaakt

China bouwt minder in andere landen bij gebrek aan middelen. Maar de schuldenlast van zijn partners wordt gezien als een kans om een grote economische verschuiving te bewerkstelligen. Waarom bouwen als je kunt lenen?

Waarom is dit belangrijk?

In 2013 lanceerde de Chinese president - dat was toen al Xi Jinping - met veel tamtam het Belt and Road-initiatief, in het Westen beter bekend als de "Nieuwe Zijderoute". Het is een reeks grootschalige infrastructuurprojecten die de aanwezigheid en de economie van China moeten stimuleren in 150 landen, voornamelijk in Eurazië.

962 miljard dollar

Tien jaar later: het "project van de eeuw" van Xi Jinping stokt. China heeft grotendeels de rol van donor gespeeld om deze enorme wegen- en bruggenprojecten te financieren, maar de terugbetalingen blijven uit.

  • Het Belt and Road-project heeft in totaal een budget van 962 miljard dollar, waarvan 573 miljard dollar aan bouwcontracten en 389 miljard dollar aan niet-financiële investeringen, volgens een rapport van de Fudan-universiteit van Shanghai.
  • Maar de terugbet
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer