Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar hebben consumenten beduidend meer tijd in mobiele apps geïnvesteerd dan voordien. Dat blijkt uit een rapport van analist App Annie. Het gebruik van apps liet de eerste drie maanden van dit jaar wereldwijd een stijging met 20 procent optekenen.
In Italië zou in maart zelfs een groei met 30 procent zijn genoteerd tegenover het laatste kwartaal van vorig jaar. In Frankrijk was er sprake van een stijging met 15 procent. De Verenigde Staten en Duitsland toonden toenames met 10 procent.
Thuisblijvers
‘Het hoeft geen verwondering te wekken dat de bevolking een groter gedeelte van zijn tijd aan apps besteedt’, zeggen de onderzoekers. ‘Velen zijn door de uitbraak van het coronavirus gedwongen thuis te blijven. Mobiele toepassingen worden daardoor een uitgelezen platform om te winkelen en bankieren. Gebruikers vinden er echter ook mogelijkheden voor thuiswerk, entertainment en toepassingen om de lichaamsconditie te onderhouden.’
Het verhoogde gebruik van de apps leidde volgens het rapport tijdens het eerste kwartaal van dit jaar tot 23,4 miljard dollar aankopen. Dat betekende volgens App Annie een absoluut record. Applicaties uit de virtuele winkel van Apple vertegenwoordigden daarbij een omzet van 15 miljard dollar, tegenover 8,3 miljard dollar inkomsten bij Android (Google).
Games
In beide gevallen was er sprake van een stijging met 5 procent tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar. Bij Apple vertegenwoordigden games 65 procent van de totale inkomsten. Bij Google liep dat zelfs op tot 85 procent. De onderzoekers berekenden verder dat de gebruikers van apps het eerste kwartaal van dit jaar meer dan 16,7 miljard dollar aan games hebben besteed.
Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werden wereldwijd 31 miljard apps gedownload. Dat betekende een stijging met 15 procent tegenover de laatste drie maanden van vorig jaar. ‘Dat is opmerkelijk, want het vierde kwartaal leidt door de aanschaf van nieuwe smartphones tijdens de eindejaarsperiode meestal tot een downloadpiek’, aldus App Annie.