Text-etiquette: 11 ongeschreven regels bij het sturen van berichten

Erger jij je ook blauw aan berichten vol fouten, of volledig getypt in HOOFDLETTERS? Welke do’s-and-don’ts bestaan er als het op sms’en of chatten aankomt? 11 tips om even bij stil te staan.

1. Caps Lock off

‘JA IS GOED’. Dat je zo’n sms ontvangt van je 80-jarige moeder, valt nog te begrijpen. Maar anders komen hoofdletters schreeuwerig over. Laat die Caps Lock dus maar uit.

2. Geen uitroeptekens!!!!

Ook uitroeptekens komen al snel agressief en overdreven over. Vaak kan je ze weglaten en toch de boodschap overbrengen zoals ze bedoeld is. Al helemaal not done is een rijtje aan uitroeptekens. Een punt op het einde van een zin, is zeker nog oké in een e-mail of tekst. In sms’en of chatberichten hoeft het niet per se meer. Meer nog, in een berichtje zou een punt ook agressie kunnen opwekken. 

3. ‘Bel me nu’

Zo’n berichtjes veroorzaken vaak onnodige stress. Doe het alleen wanneer het echt heel dringend is en je iemand niet kan bereiken door te bellen. In de andere gevallen kan je beter kort de context schetsen, zeggen waarover het gaat. ‘Kan je me eens bellen ivm het ophalen van de kinderen?’ bijvoorbeeld, klinkt al een pak sympathieker. No stress.

4. Alleen bekende afkortingen

Gebruik alleen afkortingen die algemeen gekend zijn in je chat- of sms-berichten. ‘Asap, ivm, misch, am/pm’ begrijpt iedereen. Soms kan je ook letters weglaten, zoals ‘nt’ in plaats van ‘niet’, of ‘kn’ in plaats van ‘kunnen’. Maar kom je af met je eigen vakjargon of met zelf bedachte afkortingen, dan kan het wel eens onduidelijk overkomen.

5. Stem je schrijfstijl af op de ontvanger

Stuur je iets in een professionele context? Probeer dan je zinnen en woorden zo volledig mogelijk uit te schrijven, behalve de gebruikelijke afkortingen. Weet je niet hoe formeel of informeel je mag zijn? Speel op veilig en begin liever (te) formeel. Spiegel je daarna aan hoe je ontvanger antwoordt. Hou het ook sober met leestekens en emoji’s. Gebruik die laatste trouwens alleen voor vrienden en familie.

6. Vermijd ongelukkige autocorrectie

Wie heeft het nog niet voorgehad, ‘het ligt aan de autocorrectie’. Soms onschuldig, helaas leidt het ook soms tot gênante of pikante floppen. Bijvoorbeeld als je autocorrectie ‘hete Mieke’ maakt van ‘hello Mieke’, als Mieke je collega is. Oeps. Lees dus altijd na als je het ding aanzet.

7. Je naam onderaan

Bij korte berichtjes tussen vrienden of familie die je al lang kent, hoef je je naam niet meer te schrijven onderaan het bericht. Ze weten wie je bent, je nummer is al lang opgeslagen. Maar stuur je naar iemand waarvan je niet zeker weet of hij of zij je nummer heeft? Zet dan zeker je naam eronder. Het kan een pak verwarring en miscommunicatie voorkomen. 

8. Herlees voor je verstuurt

Al lichtjes aangehaald bij puntje ‘autocorrectie’. Maar herlees je bericht altijd eens voor je verstuurt. Spellingfouten of fouten zinnen kunnen irritant overkomen. Het kan de indruk geven aan de ontvanger dat het je niet interesseert en dat je er met je gedachten niet bij bent. Schrijf je zonder fouten, dan kom je ook slimmer over. (Wat niet wil zeggen dat je dom bent wanneer er een fout in staat.)

De laatste tips die hieronder volgen, hebben te maken met de etiquette om berichten te sturen. Want naast de inhoud van een bericht, zijn ook de manier waarop we met onze telefoon omgaan, en welk communicatiemiddel we op welk moment inzetten, belangrijk.

9. Haal je gsm niet boven tijdens een gesprek

Stel, je zit met iemand op een terrasje en je vindt het gesprek niet interessant. Je kan proberen het gesprek af te ronden, maar haal zeker je telefoon niet boven. Dit maakt alleen maar duidelijk dat het je niet interesseert, maar op een zeer onbeleefde manier. Uit respect voor je gesprekspartner zet je je telefoon ook best op stil of op trilstand.

10. Probeer de dag zelf nog te antwoorden

Je hoeft niet meteen op elk bericht een antwoord te sturen, maar probeer mensen niet langer dan een dag te laten wachten. Anders kan je ongeïnteresseerd of onbeleefd overkomen. 

11. Te laat of annuleren: sms’en of bellen?

Vijf minuutjes te laat? Stuur dan dat je er bijna bent. Tien minuten te laat? ‘Ik ben er over vijf minuten.’ Een half uur te laat? Best even bellen. Geraak je er niet? Ook dan bel je best even. Je maakt het toch ook niet uit via een berichtje?

(ddw)(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.