De Amerikaanse autobouwer Tesla is in China gestart met de distributie van de eerste exemplaren van zijn Model 3 die in de Gigafactory van de onderneming in Shanghai zijn gebouwd. De elektrische wagens zijn verdeeld over het vijftigtal belevingscenters die Tesla in China heeft opgezet. Op die locaties vinden potentiële kopers niet alleen informatie over de auto, maar is tevens een testrit mogelijk.
Een Model 3 dat in Shanghai is gebouwd zal 355.800 yuan (45.900 euro) kosten. Dat niveau ligt 2 procent lager dan de prijs van een geïmporteerd model. De auto kan in China alleen online worden gekocht. De eerste exemplaren zouden begin volgend jaar beschikbaar zijn.
Goedkoper
De Gigafactory Shanghai werd in amper tien maanden gebouwd. Vorige maand ging de site met proefdraaien van start. Tesla merkte daarbij op dat de bouw ongeveer 65 procent goedkoper was dan de constructie van de productiesite voor het Model 3 in de Verenigde Staten. De fabriek is de eerste Gigafactory van Tesla buiten de Verenigde Staten. Tesla wil in Shanghai jaarlijks 150.000 exemplaren van het Model 3 bouwen.
Tesla heeft voor de Chinese markt grote verwachtingen. ‘China is voor middelgrote premium sedans veruit de grootste markt van de wereld,’ zei Tesla. ‘China kan dan ook voor het Model 3 tot de belangrijkste afzetmarkt uitgroeien.’ Dankzij de steun van de Chinese overheid genieten lokale fabrikanten van elektrische auto’s een belangrijk prijsvoordeel ten opzichte van buitenlandse merken.
Door een gedeelte van zijn fabricage naar China over te hevelen, kan echter ook Tesla op enkele van die voordelen rekenen. Elektrische wagens met een bereik van meer dan vierhonderd kilometer komen immers in aanmerking voor een subsidie van 25.000 yuan (3.220 euro). Hierdoor kan het Model 3 in China nog goedkoper worden.
Concurrentie
Het Chinese ministerie van industrie benadrukte dat de Gigafactory Shanghai vorige maand aan de subsidielijst is toegevoegd. De fabriek vermindert voor Tesla ook de impact van de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. China heft immers een tarief van 15 procent op de import van auto’s uit de Verenigde Staten.
Tesla begeeft zich in China wel op een bijzonder drukbezette markt. In China zijn momenteel 486 fabrikanten van elektrische auto’s geregistreerd. Dat is drie keer meer dan twee jaar geleden.