Tesla voert productie Duitse fabriek verder op; ook een logistiek centrum met spoorwegterminal is gepland

De Amerikaanse autobouwer Tesla drijft de productie in zijn fabriek in Grünheide bij Berlijn verder op. Tijdens de zomer werden er duizend wagens per week gebouwd. Dat heeft het bedrijf gemeld tijdens een informatiedag waarop een vijfhonderdtal omwonenden aanwezig waren.

De Duitse fabriek van Tesla, die in maart van dit jaar met zijn productie van start ging, wil zijn activiteit de volgende maanden verder opvoeren. Tijdens het eerste kwartaal van volgend jaar zou een productie van vijfduizend wagens per week moeten kunnen worden bereikt.

Logistiek centrum

Tesla zegt dat de fabriek in Grünheide uiteindelijk een productieniveau van tienduizend wagens per week moet kunnen bereiken. Door de capaciteitsverhoging van zijn fabrieken in Duitsland en Texas hoopt de Amerikaanse autobouwer volgend jaar twee miljoen wagens te kunnen produceren. Op termijn moet echter een productieniveau van twintig miljoen voertuigen per jaar worden gehaald.

De Amerikaanse autobouwer merkte verder op zijn site in Grünheide verder te willen uitbreiden. Tesla wil bij zijn Duitse gigafactory immers ook een logistiek centrum bouwen. Dat centrum moet de bevoorrading van de autofabriek garanderen.

In het verleden gaven de autoconstructeurs aan de zogenaamde just-in-time leveringen de voorkeur. Daardoor konden de opslagkosten worden beperkt, maar door de verstoringen van de internationale toeleveringsketen door de uitbraak van de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne hebben vele bedrijven hun strategie gewijzigd.

De uitbouw van een logistiek centrum zou Tesla dan ook de zekerheid moeten geven over voldoende onderdelen te beschikken om de productie geruime tijd op peil te houden. Voor de bouw van dat logistieke centrum zou Tesla in Grünheide nog eens een terrein van 100 hectaren willen kopen.

Spoorlijn

Op de site zou de autobouwer tevens een spoorwegterminal willen bouwen. Daarmee zou het bedrijf de aanvoer van onderdelen ondersteunen en de afvoer van geproduceerde wagens vanuit de fabriek op een duurzame manier organiseren.

In vergelijking met het transport met vrachtwagens zou de spoorlijn de uitstoot van koolstofdioxide met 50 procent tot 70 procent moeten kunnen verminderen. De verbinding zou tevens worden gebruikt voor een speciale shuttletrein voor werknemers.

Daarnaast wil Tesla op zijn site ook een opleidingscentrum bouwen. Tevens wordt aan de oprichting van een kleuterschool gedacht. Op die manier hoopt het bedrijf personeelsleden voor langere tijd aan zich te kunnen binden.

Tenslotte maakte Tesla bekend ook het waterverbruik van zijn fabriek in Grünheide verder te willen verminderen. De fabriek verbruikt momenteel voor de productie van één wagen 2,2 kubieke meter water. In de sector wordt gewag gemaakt van een gemiddelde van 4 kubieke meter.

Het waterverbruik van de fabriek ligt in de omgeving bijzonder gevoelig. Buurgemeenten vrezen immers dat de activiteit van Tesla hun eigen waterbevoorrading in het gedrang zou kunnen brengen.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.