Hoewel Tesla ruim dertig keer minder auto’s bouwt dan de groep Volkswagen, is het bedrijf van Elon Musk op de beurs al bijna evenveel waard als de Duitse reus.
Het aandeel van de Amerikaanse e-wagenbouwer Tesla zoefde maandag naar nieuwe recordhoogten. De beurskoers steeg met bijna 10 procent tot ruim 524 dollar, wat betekent dat Tesla’s waarde door beleggers op 94,6 miljard dollar ingeschat wordt. Dat is meer dan zijn landgenoten General Motors en Ford samen.
Ook in autoland Duitsland wordt met grote ogen gekeken naar de verbluffende opgang van Tesla’s aandeel, van minder dan 300 dollar in oktober naar ver boven 500 dollar vandaag.
Tesla is nu bijna evenveel waard als Mercedes-bouwer Daimler (omgerekend 58 miljard dollar) en BMW (53 miljard) samen. Het bedrijf van Elon Musk krijgt zelfs de machtige Volkswagen-groep (onder meer VW, Audi en Porsche) in het vizier.
De Duitse reus bouwde vorig jaar 11,8 miljoen wagens, tegenover slechts 367.500 voor Tesla. Dat is 32 keer meer. Toch is hun beurswaarde (ruim 102 miljard dollar tegenover ruim 94 miljard) vergelijkbaar.
Waarom zijn beleggers zo enthousiast? Dat heeft vooral met twee zaken te maken. Analisten geloven dat Tesla met zijn reeds operationele nieuwe fabriek in het Chinese Shanghai en de op stapel staande zustervestiging nabij Berlijn in staat zal zijn qua productieschaal op een hoger niveau te spelen, wat de kosten zal drukken en de winstgevendheid opvoert.
Maar vooral geloven almaar meer beleggers dat Tesla met zijn radicale keuze voor elektrische wagens een technologische voorsprong van meerdere jaren heeft op zijn concurrenten. De Duitse autogroepen zijn nog volop in transformatie om op de verwachte hogere vraag naar elektrische modellen te kunnen inspelen.