De bouwer van elektrische wagens slaagde er in 2019 het aantal geleverde wagens met 50 procent op te krikken. Met de nieuwe fabrieken in China en Berlijn zet het Amerikaanse merk ook de komende maanden vaart achter zijn wereldwijde veroveringstocht.
Tesla was vrijdag een van de weinige winnaars op de Amerikaanse beurs. Beleggers reageerden opgetogen op de beter dan verwachte leveringscijfers. Het bedrijf van Elon Musk leverde in het vierde kwartaal van vorig jaar 112.000 wagens. Daarmee komt het jaartotaal op 367.500 wagens, of 50 procent meer dan in 2018.
De nagelnieuwe fabriek in het Chinese Shanghai heeft de eerste 1.000 verkoopbare auto’s geproduceerd, meldt Tesla nog. De leveringen zijn begonnen. De Chinese ‘Gigafactory’ is cruciaal voor Tesla’s expansie op de belangrijkste markt voor e-auto’s in de wereld.
De lokale vestiging laat ook toe te ontsnappen aan allerhande heffingen als gevolg van de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog. Meer nog: de stad Peking zwaait met belastingvoordelen voor kopers van een in China gebouwde Tesla.
Tesla-baas Elon Musk kondigde eind vorig jaar aan dat de Europese vestiging in de buurt van Berlijn komt. De productie zal er naar verwachting ten vroegste in 2021 van start gaan. Volgens analisten vertegenwoordigt Tesla 30 procent van de Europese markt voor volledig elektrische wagens.
In eigen land zijn alle ogen dan weer gericht op de Cybertruck. Dat pick-upmodel moet ook de landelijke Amerikaan warm maken voor Tesla.
Omdat het ook met de winstgevendheid almaar beter gaat, hebben beleggers er goed oog in. Zij stuurden het aandeel vorig jaar met bijna 46 procent omhoog. Daarmee komt Tesla’s beurswaarde uit op 80 miljard dollar.