De Amerikaanse autobouwer Tesla mag in zijn reclame in Duitsland blijven verwijzen naar de verschillende mogelijkheden die zijn auto’s op het gebied van autonome mobiliteit kunnen aanbieden. Dat is het gevolg van een uitspraak van het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, de hoogste rechtbank van Duitsland, die een klacht van de Duitse Wettbewerbszentrale tegen Tesla heeft verworpen.
Drie jaar geleden legde de Wettbewerbszentrale, een instelling die tegen concurrentievervalsing moet optreden, bij het Landgericht München al klacht neer tegen de beweringen van Tesla dat zijn technologie een volledige autonome mobiliteit kon ondersteunen.
Tevens maakte de instelling bezwaar tegen de naam Autopilot die Tesla aan zijn systeem voor rijhulp had gegeven. De rechtbank had de Wettbewerbszentrale in het gelijk gesteld en wees erop dat de benaming van de technologieën op de consument een misleidende invloed zou kunnen hebben.
Geen verwarring
Tesla besliste echter om tegen de uitspraak van de Münchense rechtbank in beroep te gaan. In oktober vorig jaar verwierp het Oberlandesgericht München de beslissing van de lagere rechtbank. De Wettbewerbszentrale hoopte alsnog bij het Bundesgerichtshof in Karlsruhe zijn gelijk te kunnen halen, maar daar werd de stelling van het Oberlandesgericht München grotendeels bevestigd.
Er werd aan toegevoegd dat de informatie die Tesla bij de technologieën ter beschikking stelt, aan de consument duidelijk maakt dat de elektrische auto’s van de Amerikaanse constructeur in Duitsland niet autonoom kunnen rijden en daarvoor ook geen toelating hebben. Het Bundesgericht besliste tevens dat ook de benamingen Autopilot en Full Self-Driving (FSD) behouden mogen blijven.
De Wettbewerbszentrale is niet de enige partij die problemen heeft met de beweringen die Tesla op het gebied van autonome mobiliteit naar voor schuift. Eerder al bleek in de Amerikaanse staat Californië ook het Department of Motor Vehicles tegen de termen Autopilot en Full Self-Driving bezwaar te hebben gemaakt.
In een klacht bij het Office of Administrative Hearing wees de transportautoriteit erop dat Tesla met zijn reclame rond beide technologieën de zelfrijdende capaciteiten van zijn Advanced Drive Assistance Systems (Adas) overdreef.
Californië
“De verklaringen die Tesla heeft afgelegd of verspreid zijn onwaar of misleidend en zijn niet op feiten gebaseerd”, benadrukte het Department of Motor Vehicles in zijn klacht. “Voertuigen die zijn uitgerust met Autopilot en Full Self-Driving-technologie zijn niet in staat om als autonome voertuigen te opereren.”
Indien de overheid dat standpunt volgt, zou mogelijk een opschorting kunnen volgen van de licentie van Tesla om in Californië voertuigen te verkopen. Het bedrijf zou ook kunnen worden verplicht om chauffeurs van de wagens een compensatie aan te bieden.
Californië is de grootste markt van Tesla in de Verenigde Staten. Het bedrijf verkocht in Californië vorig jaar 121.000 voertuigen. Dat was meer dan een derde van de totale afzet die het bedrijf vorig jaar in de Verenigde Staten realiseerde.
(fjc)