De Tesla Model 3’s en Model Y’s worden in China gebouwd met minder chips aan boord. Dat doet Tesla om ondanks chiptekorten toch de productie hoog te houden.
Normaal gesproken bouwt Tesla twee ‘electronic control units’ in het stuursysteem van de auto’s in, maar nu krijgen ze er maar één. Dat meldt de Amerikaanse zender CNBC. De auto’s die Tesla in China bouwt worden ook aan Europese klanten geleverd.
Tesla meldt de verandering niet aan klanten, omdat het tweede chipsysteem als redundant wordt gezien, wat betekent dat het niet direct nodig is om de auto veilig te kunnen besturen. Ook voor simpele rijondersteunende systemen is de tweede chip niet nodig.
Zelfrijdend
Voor ingewikkelder zaken als grotendeels autonoom rijden is de tweede chip wel essentieel. Dat betekent dat Tesla niet alle moderne Tesla’s met een software-update zelfrijdend kan maken. Voordat die functies aan de betrokken modellen toegevoegd kunnen worden, zullen ze alsnog het tweede systeem ingebouwd moeten krijgen.
De keuze voor slechts één chip in het stuursysteem in plaats van twee heeft ook een direct voordeel voor Tesla. Het scheelt het bedrijf geld, waardoor de auto’s die het op die manier bouwt winstgevender zijn.
Eind januari zei Tesla-ceo Elon Musk nog dat het bedrijf afgelopen jaar te maken had gekregen met een ‘chiphel’, waarbij hij het had over ‘basischips’ en ‘de kleine chip waarmee je je stoel heen en weer kunt bewegen’. Maar hij sprak niet over het stuursysteem.
Chiptekorten
Tesla kampt net als veel andere autofabrikanten met de gevolgen van de wereldwijde chiptekorten. Die ontstonden bij het begin van de coronapandemie, mede door de toegenomen vraag naar elektronica door het massale thuiswerken. Ook andere fabrikanten leveren sommige auto’s al langer zonder bepaalde onderdelen omdat er geen chips beschikbaar zijn.
Het einde van de problemen is nog niet in zicht: de chiptekorten houden nog tot 2023 aan.