In China lijkt Tesla de prijzenoorlog die het zelf is begonnen te gaan verliezen

Tesla voerde enkele maanden geleden een wereldwijde prijsverlaging voor al zijn auto’s door. In China, een van zijn belangrijkste markten, lijkt het erop dat deze gewaagde zet een averechtse uitwerking heeft.

Waarom is dit belangrijk?

Wie de internationale markt voor elektrische voertuigen wil domineren, moet het goed doen in China, de grootste markt ter wereld. Echter hebben buitenlandse spelers het daar moeilijk, aangezien de Chinese fabrikanten jaar na jaar meer terrein weten te winnen.

In het nieuws: De Chinese rivaal van Tesla, BYD (“Build your dreams”), laat zijn Amerikaanse concurrent ver achter zich.

  • In de eerste twee maanden van 2023 was BYD goed voor bijna 41 procent van alle verkopen van hybride en elektrische voertuigen in China. Vorig jaar was de Chinese fabrikant nog goed voor 34 procent.
  • In dezelfde periode zag Tesla zijn marktaandeel licht dalen tot 7,8 procent.
  • Het is duidelijk dat de prijzenoorlog die Elon Musk op de grootste markt ter wereld is begonnen, niet in zijn voordeel werkt.

De details: De exponentiële groei van BYD.

  • Terwijl ooit werd gedacht dat de prijzenoorlog Tesla ten goede zou komen, althans op korte termijn, blijkt dat helemaal niet het geval te zijn.
  • De Chinese fabrikanten zijn gedwongen terug te vechten tegen de Amerikanen in de vorm van eigen prijsverlagingen. En daar lijkt de Chinese consument op te reageren. BYD verkocht in de eerste twee maanden van 2023 ruim vijf keer zoveel voertuigen als Tesla, na het doorvoeren van een eigen prijsverlaging.
  • Afgelopen dinsdag kondigde BYD zeer positieve resultaten aan.
    • Zo meldde de autofabrikant 7,3 miljard yuan nettowinst in het vierde kwartaal van 2022, liefst 11 keer meer in vergelijking met een jaar eerder.
    • Voor het hele jaar boekte BYD 16,6 miljard yuan nettowinst, een stijging van 446 procent op jaarbasis.
    • De jaaromzet is bijna verdubbeld (+96,2 procent) tot 216,1 miljard yuan.

Chinese autofabrikanten verkeren dit jaar in topvorm

Wat nu: Wordt dit een historisch jaar voor de Chinese autofabrikanten?

  • Er is alle reden om aan te nemen dat de Chinese EV-markt in 2023 zal afkoelen. Een verklaring hiervoor is het einde van het genereuze subsidieprogramma voor de aankoop van elektrische en hybride voertuigen dat vorig jaar door Beijing werd afgekondigd.
    • Vorige week waarschuwde de Chinese vereniging van autofabrikanten dat de sector te maken had met “een sterke toename van de voorraden en een toenemende operationele druk”, aldus de Financial Times.
  • Maar: “Geen nood”, aldus BYD. De autofabrikant zegt te verwachten dat zijn sterke groeimomentum desondanks zal blijven aanhouden en dat zijn penetratiegraad aanzienlijk zal toenemen.
  • Volgens sommige analisten zou BYD dit jaar zelfs het nummer één automerk in China kunnen worden en daarmee concurrent Volkswagen inhalen.
  • Op ruimere schaal is het goed mogelijk dat de Chinezen in 2023 voor het eerst in een heel jaar meer Chinese dan buitenlandse voertuigen zullen kopen.
    • Vorig jaar was de verhouding nog 47 procent tegenover 53 procent in het voordeel van buitenlandse auto’s.
    • Waar de Chinese fabrikanten hun verkoop in de eerste twee maanden van 2023 met 1 procent zagen dalen, verloren de Japanse, Koreaanse, Duitse en Amerikaanse fabrikanten respectievelijk 40 procent, 25 procent, 21 procent en 13 procent.

Kortom: BYD wil in de eerste plaats de grote leider worden in eigen land.

  • Opgemerkt moet worden dat de oprichter en voorzitter van BYD heeft laten weten dat zijn bedrijf, in tegenstelling tot wat sommige geruchten suggereerden, niet van plan was de Amerikaanse markt te betreden.
  • De Chinese fabrikant, die ook in Europa actief is, zal zich eerst richten op het vestigen van zijn dominantie op de eigen thuismarkt, voordat het zal proberen Tesla van zijn Amerikaanse EV-troon te stoten.

(fjc/evb)

Meer