Sinds vorige week donderdag staan NKLA en TSLA broederlijk naast elkaar op de beurstabellen. Nikola, dat vrachtwagens op waterstof maakt, trok vorige week donderdag naar Wall Street en is ondertussen al dubbel zoveel waard. Nochtans heeft het bedrijf nog geen enkel product uitgebracht.
De prijs voor een aandeel van Nikola ging van 35,66 dollar naar 64 dollar in een week tijd, met tussendoor een hoogtepunt van 88,41 dollar. Op basis van de huidige prijs is het bedrijf 23 miljard dollar waard.
Dat is een stevige waardering. De autobouwer komt daarmee net onder Ford terecht, dat 25,7 miljard waard is. De 8,5 miljard van Porsche heeft Nikola wel fel overstegen. Maar om zijn meest rechtstreekse concurrent Tesla in te halen zal het wel nog even zijn best moeten doen. Die is met 173 miljard dollar een van de waardevolste autobedrijven ter wereld.
Waterstof
De vergelijking met Tesla gaat dus niet helemaal op, maar toch lijkt het de ambitie van het bedrijf om zich met zijn grote broer te meten. Dat blijkt alleen al uit de naam. Nikola is een verwijzing naar de wetenschapper Nikola Tesla, dezelfde man van wie Tesla zijn bedrijfsnaam heeft gehaald.
Nikola, dat in 2014 werd opgericht door Trevor Milton, maakt elektrische vrachtwagens die aangedreven worden door waterstof. Rond 2023 zou het eerste model op de markt moeten komen. Daarnaast ontwikkelt het ook een vrachtwagen op batterijen voor op minder lange afstand. Die zou volgend jaar al uitkomen.
Er zijn ook nog plannen om lichtere bestelwagens te maken, maar die zijn voor veel later. Nog verder in de toekomst wil het bedrijf elektrische waterscooters en pick-ups op de markt brengen.
AB InBev
Zoals dus blijkt heeft Nikola nog niets op de markt gebracht en toch is de beleggingswereld er dol op. Dat is best bijzonder gezien het bedrijf pas tegen 2023 zijn eerste miljard euro omzet plant. Het bedrijf heeft nu iets meer dan 1 miljard dollar in kas, opgehaald via drie financieringsrondes en de beursgang, maar zal nog heel wat cash moeten verbranden voor de eerste omzet kan gegenereerd worden. Beleggers steunen nu vooral op de grappige naam en de steile ambitie van het bedrijf. Afwachten of het die ambitie ook kan waarmaken.
Een grote bestelling van de bierbrouwer AB InBev kan daar alvast een handje bij helpen. Het Belgisch-Braziliaanse bedrijf bestelde 800 trucks op batterijen. Volgend jaar zouden ze geleverd worden. Het is een eerste stap van AB InBev naar een volledig CO2-vrije vrachtwagenvloot.
Lees ook: Tesla-concurrent Nikola trekt naar de beurs en haalt 525 miljoen dollar op