De verkoop in elektrische auto’s van Chinese makelij is in de opgang in China. Het Amerikaanse Tesla kon dat niet vermijden, ondanks fikse kortingen voor haar wagens. Vooral Nio, Xpeng en Li Auto kijken ernaar uit om recordcijfers voor te leggen in 2022.
De strijd om ‘s werelds grootste elektrische automarkt blijft genadeloos woeden. Chinese producenten van elektrische wagens beginnen hun eigen markt duidelijk terug te veroveren op het Amerikaanse Tesla. De merken rapporteren sterke verkoopcijfers en slinkende verliezen ondanks de assertieve prijsstrategie van Tesla. Die laatste bood het voorbije jaar forse kortingen in een poging om de concurrentie de kop in te drukken.
De inzet is hoog. Hoewel de Chinese automarkt in het algemeen blijft krimpen en de kolossale economie wellicht vertraagt, blijft de elektrische voertuigenmarkt razendsnel groeien. Daar is een simpele verklaring voor: de overheid in Peking introduceert steeds meer beleidsregels die Chinese bestuurders aanmoedigen om hun verbrandingsmotor in te ruilen voor een duurzaam elektrisch model.
Tesla blijft voorlopig marktleider
Nio en Xpeng, beide Chinese merken, mochten hun verkoopcijfers sinds 2020 alvast zien verdubbelen. Li Auto, die in 2019 met zijn eerste model op de markt kwam, tekent sinds vorig jaar ook elk kwartaal een mooie omzet op. De aandelen van het trio waren dan ook erg in trek op Wall Street en de beurs van Hongkong. Op de Hang Seng drongen de aandelen van de drie alvast door naar een beursnotering op de secundaire markt.
Dat is goed nieuws voor de Chinese overheid. Die wil dat de verkoop van elektrische wagens zeker 20 procent van de automarkt bedraagt tegen 2025. De Chinezen zijn daarmee al goed op weg. Vorig jaar steeg de verkoop van elektrische voertuigen met maar liefst 11 procent. Zeker 1,1 miljoen stuks werden verkocht. Een opvallend contrast met de verkoop van passagiersvoertuigen in het algemeen, die daalde met 6,8 procent, wat betekent dat er zeker 19,3 miljoen wagens minder werden verkocht in 2020.
Tesla werd de gevestigde marktleider van elektrische wagens in China na de introductie van het Model 3 vorig jaar. De voertuigen worden overigens geproduceerd in fabrieken rond de metropool Shanghai. Vorig jaar verkocht Tesla het voertuig aan fikse kortingen tot wel 4.500 dollar per auto. Daarmee werd het Model 3 bijna de best verkochte auto van 2020 in China. Enkel een samenwerking tussen General Motors en het staatsbedrijf SAIC Motor kon de eerste plaats nog net wegkapen. Dit jaar gaf Tesla ook een korting van 30 procent voor het Model Y tijdens de voorverkoop van de elektrische wagen.
Het lijkt erop dat Tesla voorlopig op voorspoed mag blijven rekenen ondanks de onstuitbare groei van haar Chinese rivalen.
Uitdagingen voor de markt
De spectaculaire opkomst van elektrische wagens zal in de nabije toekomst wel het hoofd aan enkele belangrijke uitdagingen moeten bieden. Zo is er nog steeds een globaal tekort aan halfgeleiderchips die mogelijks tekorten aan wagens kunnen veroorzaken. De chips zijn essentieel voor het produceren van de duurzame voertuigen.
Het enthousiasme van Tesla in China veroorzaakte bovendien wellicht haar eigen potentiële neergang als marktleider. De agressieve verkoopstrategie van de Chinese start-ups die vastberaden zijn om Tesla te onttronen kunnen ook leiden tot grote prijsschommelingen, wat wel eens voordelig kan uitdraaien voor de Chinese kopers. Maar de productiekosten van een elektrische auto blijven hoog, waardoor de verlaagde prijzen wel eens pijnlijk kunnen worden voor kleinere start-ups.
‘Tesla heeft ongetwijfeld de inburgering van elektrische wagens in China aangewakkerd. De Chinese klanten kochten duizenden wagens van Tesla, waardoor een heel landschap aan lokale productie ontstond’, vatte Le Tu, de directeur van Sino Auto Insights, het mooi samen in een interview met Nikkei Asia.
(tb)