Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar heeft de Amerikaanse autobouwer Tesla meer dan 310.000 wagens verkocht. Dat was bijna 70 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft Elon Musk, chief executive van Tesla, aangekondigd.
Hij voegde eraan toe dat Tesla daarmee, ondanks de moeilijke omstandigheden in de voorraadketen, een nieuwe recordverkoop heeft laten optekenen.
China
“De autoverkoop maakte het voorbije kwartaal een moeilijke periode door”, beklemtoonde Elon Musk. “Daarbij moest onder meer rekening worden gehouden met het strikte beleid dat rond de coronapandemie in China hanteert.”
De Amerikaanse autobouwer heeft in China een gigafactory. Musk wees er daarbij op dat die maatregelen tot een onderbreking in de voorraadketen heeft geleid, maar hij voegde eraan toe dat Tesla en zijn toeleveranciers dankzij intensieve inspanningen die problemen hebben kunnen opvangen.
In totaal leverde Tesla tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 310,048 wagens af aan klanten. Vorig jaar was er tijdens diezelfde periode spraak van een verkoop van 184.800 exemplaren.
Het Model 3 en het Model Y vertegenwoordigden met een verkoop van 295.324 eenheden het merendeel van de afzet. Het Model S en het Model X realiseerden een afzet van 14.724 eenheden. Het Model Y werd drie jaar gelanceerd.
Musk heeft eerder al verklaard dat het Model Y een cruciaal onderdeel van Tesla was om een bredere markt te bereiken. Het type heeft een grotere actieradius van het Model 3, dat vijf jaar geleden op de markt werd gebracht.
Sneller dan concurrentie
“Tesla laat indrukwekkende verkoopcijfers optekenen”, beklemtoonde Gene Munster, analist bij investeerder Loup Ventures, in een commentaar op de resultaten van de Amerikaanse autobouwer. “Verwacht mag worden dat het bedrijf van Elon Musk ook in de toekomst een snellere groei dan andere constructeurs zal laten optekenen.”
Andere analisten wijzen erop dat Tesla met zijn verkopen steeds meer in de buurt komt van gevestigde fabrikanten van luxewagens, zoals BMW en Mercedes-Benz, komt.
In januari had Elon Musk aangegeven te verwachten dat Tesla dit jaar, ondanks de problemen met de voorraadketen, opnieuw met meer dan 50 procent zou groeien.
Prijs van ondergeschikt belang
Tegelijkertijd, en mogelijk aangemoedigd door dit succes, heeft Tesla-baas Elon Musk de prijs van het instapmodel Model 3 met 7.000 euro verhoogd tot 49.900 euro. Omdat in een aantal landen de premies voor de aankoop van elektrische voertuigen vervalt of daalt, mag volgens analisten een terugslag in de verkopen worden verwacht.
Al is niet iedereen het daarmee eens. Want net als Steve Jobs het hem voordeed, lijkt ook Musk nu een product te hebben ontwikkeld dat klanten gewoon willen en waarbij de prijs van ondergeschikt belang is. Musk verkoopt niet zozeer een auto, dan wel een visie op een nieuwe wereld. Mensen kopen dus niet wat Tesla doet, maar waarom Tesla het doet.
(Met bijdrage van Dominique Dewitte)
(lb)