Tesla blijft zijn dominante positie vasthouden op de markt van elektrische voertuigen

Het autobedrijf Tesla, van de excentrieke Amerikaan Elon Musk, is erin geslaagd om zijn dominantie positie op de markt van elektrische voertuigen te behouden. Het bedrijf is ondanks de pandemie en de verstoringen in de toeleveringsketen de meest dominante producent en goed voor 57 procent van alle geproduceerde elektrische voertuigen.

Uit de gegevens die Finbold heeft verzameld blijkt dat Tesla van alle toonaangevende fabrikanten van elektrische voertuigen (EV), in het eerste kwartaal van dit jaar 310.048 auto’s heeft geleverd. Hiermee was het bedrijf goed voor 57 procent van alle EV’s die zijn geleverd door de tien meest toonaangevende autofabrikanten.

Het Duitse Volkswagen staat op de tweede plaats met 99.100 leveringen, gevolgd door BMW met 35.289 EV’s. Op de vierde plaats staat een voor Europa onbekende naam, namelijk het Chinese Xpeng met 34.561 auto’s. 

Dominantie

Tesla blijft zijn dominantie op de markt van elektrische voertuigen bevestigen, ondanks het feit dat de sector met verschillende uitdagingen kampt, zoals een tekort aan onderdelen en economische uitdagingen als gevolg van de stijgende inflatie. In de afgelopen maanden bleef er een tekort bestaan van essentiële onderdelen, zoals computerchips en halfgeleiders. Daarnaast is er een toenemend tekort aan grondstoffen zoals nikkel en aluminium, dankzij de Russische invasie van Oekraïne.

Door het tekort aan chips worden de Tesla Model 3’s en Model Y’s in China nog steeds gebouwd met minder chips aan boord. Normaal gesproken bouwt de fabrikant in zijn auto’s twee “Electronic Control Units”, waardoor het voertuig volledig zelfrijdend kan worden gemaakt. Echter door het ontbreken van de tweede chip, is dat nu niet meer mogelijk. Ook heeft Tesla zijn software geherprogrammeerd, waardoor de auto’s uitgerust kunnen worden met andere chips die minder schaars zijn. 

Een grote impact op het bedrijf had de sluiting van de van de autofabriek in Shanghai. Die ging eind maart voor 22 dagen dicht, als gevolg van de lockdown van de stad.

Ondanks zijn dominantie blijft de toekomst voor Tesla dus nog onzeker. CEO Musk merkte op dat de chipschaarste het bedrijf zou kunnen beletten om in dit jaar nog nieuwe modellen te introduceren.

Koolstofneutraal profiel

Steeds meer traditionele autofabrikanten stappen over op de productie van elektrische voertuigen om zo hun koolstofneutrale profiel te versterken. Verschillende regelgevingen dragen daarnaast bij tot de verschuiving naar een milieuvriendelijke auto-industrie. In Europa leiden strenge beperkingen op de uitstoot van auto’s tot een uitbreiding van de markt. De vraag van de markt wordt dan weer versterkt door de stijgende brandstofprijzen en toename van milieubewuste klanten.

Eind maart opende Musk in een dorpje naast het Duitse Berlijn een nieuwe Europese Gigafactory. Het terrein van 300 hectare blijkt alweer te klein voor de ambities van de CEO, die zijn ogen nu gericht heeft op een aangrenzend stuk grond van 100 hectare.

(ns)

Meer