Het voorbije jaar hebben wereldwijd in totaal 1,55 miljard mensen de wedstrijden uit de Formule 1 voor het televisiescherm gevolgd. Dat betekende een stijging met 4 procent tegenover het jaar voordien. Dit blijkt uit cijfers die door Formula One, de organisator van de competitie, bekend werden gemaakt.
Gemiddeld kon per wedstrijd op een gemiddeld televisiepubliek van 70,3 miljoen kijkers worden gerekend. Dat was 13 procent meer dan het jaar voordien. Maar ook op sociale media gooit de sport naar eigen zeggen hoge ogen.
Strijd
“De seizoensfinale in Abu Dhabi bereikte wereldwijd 108,7 miljoen televisiekijkers”, merkt Formula One op. “Dat was 29 procent meer dan tijdens de afsluitende race het jaar voordien. Er kon het voorbije jaar trouwens bij het televisiepubliek telkens een grote interesse worden opgemerkt wanneer de twee troonpretendenten Max Verstappen en Lewis Hamilton met elkaar in een zware strijd verwikkeld waren.”
“De seizoensopening in Bahrein bereikte wereldwijd een televisiepubliek van 84,5 miljoen mensen”, wordt in het rapport nog opgemerkt. “Het nieuwe sprintformat heeft er anderzijds toe geleid dat grotere aantallen televisiekijkers worden opgetekend voor de raceweekends in Silverstone (79,5 miljoen), Monza (80,4 miljoen) en Sao Paulo (82,1 miljoen).”
Een sterke toename van het televisiepubliek werd vorig jaar opgetekend in Nederland (81 procent), gevolgd door de Verenigde Staten (58 procent), Frankrijk (48 procent), Italië 40 procent) en het Verenigd Koninkrijk (39 procent).
Maar ook op sociale media kon een sterke groei worden opgetekend. Er werden op de verschillende kanalen – Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Tiktok, Snapchat, Twitch en de Chinese social platformen – in totaal 49,1 miljoen volgelingen geregistreerd. Dat betekende een stijging met 40 procent tegenover het jaar voordien. Er werden daarbij ook 7 miljard videoviews geregistreerd. Dit was 50 procent meer dan het jaar voordien. Het totale engagement steeg met 74 procent tot 1,5 miljard eenheden.
“De Formule 1 liet het voorbije jaar in de digitale arena betere prestaties optekenen dan de andere grote sporten”, luidt het nog. “Het aantal van digitale platformen in de totale uitzendtijd liep het voorbije seizoen van 10 procent naar 21 procent op.”
Circuits
Het voorbije seizoen kon de Formule 1 ook opnieuw fans op de racecircuits verwelkomen. Het jaar voordien waren de wedstrijden onder invloed van de coronapandemie zonder publiek georganiseerd.
Ook nu moest op een aantal evenementen met een beperkte capaciteit rekening worden gehouden, maar toch konden in totaal 2,69 miljoen toegangstickets worden verkocht. Dat blijft nog wel ver uit de buurt van de verkoop van 4,16 miljoen tickets drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis.
Het grootste aantal bezoekers werd opgetekend in de Verenigde Staten, waar meer dan 400.000 fans werden geregistreerd. Daarna volgden Mexico (371.000) en het Verenigd Koninkrijk (356.000). De Belgische wedstrijd in Spa-Francorchamps werd door 213.000 fans bijgewoond.
“De competitie heeft een bijzonder jaar achter de rug”, betoogde Stefano Domenicali, topman van Formula One. “Het hele seizoen werd immers getekend door een felle strijd tussen de twee troonpretendenten, waarbij de spanning tot de allerlaatste hectometers van de allerlaatste wedstrijd werd opgedreven.”
“Bovendien kon de Formule 1 ook opnieuw zijn fans op de circuits verwelkomen. Daarnaast kon ook op televisie en de digitale platformen een grote interesse worden opgetekend.”
(ns)