Telenet, Proximus en televisiezenders zetten in op gepersonaliseerde reclameblokken

Mediagroepen SBS Belgium en DPG Media, de telecomoperatoren en reclameregieën IP Belgium en RMB slaan de handen in elkaar om hun gepersonaliseerde televisiereclame te standaardiseren.

Waarover gaat het? ‘Addressable TV advertising’, een mooi woord voor het doelgericht benaderen van consumenten via gepersonaliseerde televisieboodschappen. Deze evolutie komt erop neer dat niet iedereen dezelfde reclame te zien krijgt, maar dat de reclameblokken gepersonaliseerd zijn, gericht op de individuele kijker. Meer dan 200 adverteerders in ons land maken al gebruik van deze technologie.

In het nieuws? Proximus en Telenet voeren al een tijdje experimenten uit met deze vorm van reclame. Samen met televisiegroepen SBS Belgium (onder meer VIER en VIJF) en DPG Media (VTM) én de reclamewereld gaan ze het systeem breder uitrollen. Zo hebben ze bijvoorbeeld meer dan 25 doelgroepen voor doelgericht adverteren uitgewerkt.

De details?

  • Volgens de verschillende partners is de gepersonaliseerde tv-reclame intussen geëvolueerd tot een ‘matuur’ product. ‘Nergens ter wereld is gepersonaliseerde tv-reclame meer ingeburgerd dan in België’, klinkt het in een persbericht. Voor adverteerders combineert het een massamedium met de personalisatie van reclame op digitale media.
  • Alles draait nu om standaardisatie, van bijvoorbeeld de rapportering naar de adverteerder toe tot de technische details. Op die manier kunnen bedrijven laagdrempelig en makkelijk instappen in het systeem, ongeacht de zender waarop ze wensen te adverteren. De 25 verschillende doelgroepen, waarvan sprake, werden bepaald via criteria zoals koopkracht, gezinssamenstelling en interesses.
Meer