De berichtenapp Telegram gaat binnenkort advertenties op bepaalde platforms toestaan en zal betaalde functies toevoegen voor zakelijke gebruikers. Dat heeft oprichter Pavel Durov op zijn Telegramkanaal bekendgemaakt. Durov benadrukt dat de meeste gebruikers weinig verschil zullen merken, en dat functies die nu gratis zijn ook in de toekomst gratis blijven.
Telegram heeft op dit moment bijna 500 miljoen actieve gebruikers. De berichtenapp staat vooral bekend om de focus op privacy en veilige communicatie. Durov zegt het bedrijf niet te zullen verkopen, zoals Whatsapp aan Facebook is verkocht, om de integriteit van Telegram te behouden. Wel zegt hij dat ze geld zullen moeten gaan verdienen om de app draaiende te houden, omdat hij verwacht dat ze in de toekomst mogelijk miljarden gebruikers hebben.
Voor zakelijke gebruikers zullen er enkele betaalde functies worden toegevoegd. Wat die functies precies zijn, is nog niet bekend. Voor reguliere gebruikers blijft de app volgens de oprichter voor altijd gratis. Ook zou de berichtenservice van het platform vrij van advertenties blijven. De advertenties zouden worden vertoond in het sociale kanaal van Telegram, waarbij één persoon berichten stuurt die direct voor miljoenen mensen zichtbaar zijn, vergelijkbaar met Twitter.
Telegram zegt met deze stap een voorbeeld te willen zijn voor hoe techbedrijven zich horen te gedragen. Durov schrijft in zijn bericht: “Dit stelt ons in staat om te blijven innoveren en de komende tientallen jaren te kunnen groeien. Het stelt ons in staat om veel nieuwe functies te lanceren en miljarden nieuwe gebruikers te verwelkomen. Wel blijven we onafhankelijk en houden we ons aan onze waarden, terwijl we dit doen.”
Sinds maart heeft onze dagelijkse Business AM Express nieuwsbrief ook een verkorte versie op Telegram. U kan de app volledig gratis downloaden via de App Store voor iOS en op Google Play voor Android. U kan zich inschrijven op onze nieuwsbrief op Telegram door hier te klikken.