Techwebsite CNET stopt met publiceren artikelen geschreven door AI na kritiek

Techwebsite CNET stopt met publiceren artikelen geschreven door AI na kritiek
Kunstmatige intelligentie begint zich steeds meer te profileren, met zowel goede als negatieve aspecten. (Marlene Awaad/Bloomberg via Getty Images)

CNET, een populair tech-nieuwskanaal, heeft vorig jaar op de achtergrond de hulp ingeroepen van “automatiseringstechnologie”, oftewel AI. De nieuwssite zou met behulp van kunstmatige intelligentie sinds november verschillende artikelen hebben geschreven, zonder dit aan zijn lezers te hebben verteld.

De essentie: Vorige week kwam het bericht naar buiten dat CNET ruim 73 door AI gegenereerde artikelen zou hebben gepubliceerd op zijn website, zonder dat specifiek bij zijn lezers te hebben aangegeven. Dat bleek uit onderzoek van Futurism.

  • De onthulling leverde CNET een hoop kritiek op. Het was voor lezers namelijk niet duidelijk wanneer een artikel door AI was geschreven, maar er bleken ook fouten in de tekst te staan en de tool maakte zich regelmatig schuldig aan plagiaat.
  • CNET liet in een reactie weten dat elk door AI geschreven artikel altijd door een redacteur wordt gecontroleerd. Op vragen over plagiaat heeft de nieuwssite nog niet gereageerd. CNEThoofdredacteur Connie Guglielmo liet aan The Verge weten: “We hebben de artikelen niet in het geheim gepubliceerd, maar stilletjes”.
  • Insiders laten aan The Verge weten dat de nieuwssite vanwege de aanhoudende kritiek de publicatie van dergelijke artikelen sinds vorige week vrijdag “voorlopig” heeft gepauzeerd.

De achtergrond: CNET is onderdeel van Red Ventures, een Amerikaanse uitgever die ook de websites The Points Guy, Bankrate en CreditCards.com in zijn portefuille heeft.

  • Het bedrijfsmodel van Red Ventures draait bijna volledig rond het publiceren van inhoud, dat ontworpen is om hoog te scoren in de zoekmachine van Google. Wanneer gebruikers eenmaal via de zoekmachine op de site van CNET belanden, krijgen ze een grote hoeveelheid gesponsorde links te zien die zijn verwerkt in het (door AI geschreven) artikel.
  • Deze vorm van “SEO farming” kan enorm lucratief zijn. Digitale marketeers hebben een hele industrie opgebouwd rondom artikels vol met gesponsorde links, aldus de New York Times. Wanneer lezers in het artikel op een link klikken, krijgt Red Ventures betaald.

(mah)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.