De techbedrijven hebben één grote fout gemaakt: denken dat de coronapandemie nooit zou eindigen

De techbedrijven hebben één grote fout gemaakt: denken dat de coronapandemie nooit zou eindigen
Big Tech – Getty Images

De coronapandemie heeft de techbedrijven de afgelopen twee jaar geen windeieren gelegd. Maar de glorieperiode voor de Big Tech is nu voorbij. Dalende inkomsten en duurdere schulden dwingen hen om het mes te zetten in de personeelskosten.

Waarom is dit belangrijk?

Twitter en Meta gaan met een grove borstel door het personeelsbestand. Elon Musk heeft afgelopen vrijdag zo'n 3.700 mensen op straat gezet en Mark Zuckerberg kondigde eerder deze week aan dat 11.000 medewerkers hun job zullen verliezen.

In het nieuws: tijdens de coronaperiode hebben techbedrijven massaal nieuwe mensen in dienst genomen. Nu zien ze zich genoodzaakt om een deel van het personeel te ontslaan. Er zijn twee belangrijke verklaringen waarom 2022 een rampjaar is voor de Big Tech.

  • De stijgende rente: de Federal Reserve is, net zoals tal van andere centrale bank, haar geldbeleid aan het verstrakken. Zo heeft de monetaire instellingen de afgelopen vier vergaderingen beslist om de rente telkens met 75 basispunten op te trekken. Tegelijk is de centrale bank haar balans aan het afbouwen, ook wel kwantitatieve verstrakking (QT) genoemd. Die twee beleidsmaatregelen zorgen ervoor dat het voor bedrijven duurder wordt om schulden aan te gaan, wat hun winstmarges onder druk zet.
  • Minder inkomsten: tijdens de coronacrisis zagen de techbedrijven hun inkomsten fors stijgen. Door de strikte coronamaatregelen en lockdownperiodes waren we meer afhankelijk van techoplossinigen. Nu de pandemie grotendeels achter ons ligt, komen we opnieuw meer buiten. Gevolg: minder nood aan technologie en dus minder inkomsten voor de Meta’s en Amazons.

Techbedrijven komen tot besef dat ze te optimistisch waren

De techbedrijven erkennen dat ze gedurende de coronaperiode door een te roze bril naar de toekomst keken.

  • “Tijdens de coronacrisis , begin 2020, zagen we de internetactiviteiten wereldwijd toenemen, met onder andere een forse toename van de e-commerceactiviteiten. Dat leidde toen tot een buitenproportionele omzetgroei. Velen voorspelden dat die tendens zou blijven aanhouden”, schrijft Zuckerberg in een blogbericht. “Ik dacht dat ook. Daarom nam ik de beslissing om meer te investeren. Nu blijkt dat dat de verkeerde keuze was.”
  • Ook Jack Dorsey, wie tot 29 november 2021 CEO van Twitter was, geeft toe dat hij de situatie tijdens de gezondheidscrisis verkeerd had ingeschat. “Ik realiseer me dat velen boos op me zijn. Ik ben verantwoordelijk voor waarom iedereen in deze situatie zit. Ik heb het bedrijf te snel laten groeien. Ik verontschuldig me daarvoor”, tweette hij eerder deze maand na de ontslagronde bij zijn vroegere onderneming.
  • Gedurende de pandemie lanceerden sommige techbedrijven ook gigantische projecten. Meta is daar een mooi voorbeeld van. Bij de naamswijziging van Facebook tot Meta kondigde Zuckerberg aan dat zijn bedrijf zich zal toespitsen op het metaverse. Dat heeft de techgigant intussen al handenvol geld gekost. In het derde kwartaal van dit jaar ging het digitale universum gepaard met een verlies van 3,7 miljard dollar. Heel het 3D-project heeft het bedrijf dit jaar al 9,4 miljard dollar gekost. En de inkomsten daarvan zijn op jaarbasis met bijna 50 procent gedaald.

De eerste signalen: de Amerikaanse nieuwssite Business Insider merkt op dat er al een tijdje donkere wolken aan de horizon zichtbaar waren.

  • Bijna een jaar geleden meldde Zoom een groei die ver onder de verwachtingen van Wall Street lag.
  • Tijdens de zomer zei de spelontwikkelaar Roblox dat het verwacht in de nabije toekomst verlies te draaien omdat zijn gebruikers (voornamelijk jongeren) meer tijd buiten spenderen.

Conclusie: Het is positief dat Zuckerberg en andere topfiguren uit de techsector erkennen dat ze fouten hebben gemaakt. Toch moeten we ook vaststellen dat ze tijdens de coronapandemie zeer naïef zijn geweest om te denken dat er nooit een einde zou komen aan de opmerkelijke boom in de techsector.

(as)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.