Techbedrijf neemt Just Eat Takeaway.com over voor 4,1 miljard euro


Key takeaways

  • De overname biedt een premie van 49 procent ten opzichte van de gemiddelde aandelenkoers van Just Eat Takeaway.com over de afgelopen drie maanden.
  • De gecombineerde entiteit zal naar verwachting de op drie na grootste voedselbezorggroep ter wereld worden.
  • Prosus wil het groeipotentieel van Just Eat Takeaway.com ontsluiten door middel van investeringen in technologie, productverbeteringen en vraagontwikkelingsstrategieën.

Prosus is overeengekomen om Just Eat Takeaway.com over te nemen voor 4,1 miljard euro in contanten. Het doel van de deal is om een dominante speler op de Europese markt voor voedselbezorging te creëren. Deze overname biedt Prosus een premie van 49 procent ten opzichte van de gemiddelde aandelenkoers van Just Eat Takeaway.com over de afgelopen drie maanden, op 20,30 euro per aandeel.

De nieuwe combinatie wordt naar verwachting de vierde grootste voedselbezorggroep ter wereld. Fabricio Bloisi, CEO van Prosus, is blij met de samenwerking met Just Eat Takeaway.com om een groot Europees technologiebedrijf te creëren.

Strategische beweegredenen achter de overname

Hij benadrukte Prosus’ bestaande succesvolle portfolio van voedselbezorging buiten Europa en haar bewezen track record van winstgevende groei, bereikt door klantgerichte strategieën, initiatieven voor chauffeurstevredenheid, sterke partnerschappen met restaurants en geavanceerde logistiek aangedreven door AI en innovatie. Bloisi is van mening dat het samenvoegen van deze sterke punten met de prominente merkaanwezigheid van Just Eat Takeaway.com in belangrijke Europese markten aanzienlijke waarde zal creëren voor klanten, chauffeurs, partners en aandeelhouders.

Just Eat Takeaway.com heeft zichzelf gevestigd als een leider met robuuste klantenrelaties en populaire voedselbezorgmerken in heel Europa. Hun winstgevende activiteiten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland laten een aanzienlijk groeipotentieel zien waar Prosus van plan is op in te spelen.

Groeipotentieel

Als een toonaangevende wereldwijde investeerder en operator in de voedselbezorgingssector, is Prosus goed uitgerust om te investeren in de groei van Just Eat Takeaway.com en deze te versnellen, om zo de volledige waarde te ontsluiten na de huidige status als beursgenoteerd bedrijf. De succesvolle groeistrategie van Prosus die werd geïmplementeerd bij iFood in Brazilië dient als model voor het transformeren van het traject van Just Eat Takeaway.com.

Dit model benadrukt een hernieuwde focus op technologie, productverbeteringen, strategieën om vraag te genereren, kwaliteit van het aanbod en serviceverbeteringen, waarbij AI een cruciale rol speelt, zoals het succes bij iFood aantoont. Voor Just Eat Takeaway.com liggen er vergelijkbare kansen om de ervaringen van klanten en chauffeurs te verbeteren, de betrouwbaarheid van de service te vergroten en de logistiek te optimaliseren.

Jitse Groen, CEO van Just Eat Takeaway.com, verklaarde dat het bedrijf nu een sneller groeiend, winstgevender, voornamelijk Europees bedrijf is. Hij sprak het vertrouwen uit dat de volledige steun en uitgebreide middelen van Prosus de investeringen en groei in voedselbezorging, kruidenierswaren, fintech en andere gerelateerde sectoren verder zullen versnellen. Beide partijen staan te popelen om samen aan deze spannende toekomst te beginnen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.