Key takeaways
- Tot 1.500 banen binnen de Spaanse Seat en nog eens 10.000 indirecte banen kunnen in gevaar komen door de tarieven op de Cupra Tavascan.
- Het tarief van 30,7 procent van de Europese Unie op de import van de Cupra Tavascan wordt gezien als aanzienlijk hoger in vergelijking met merken als Tesla.
- De productie van Seat’s fabriek in Martorell kan met ongeveer 50.000 voertuigen worden verlaagd als de ontwikkeling van elektrische voertuigen afwijkt van het verwachte traject.
Het opleggen van tarieven op de Cupra Tavascan, een elektrisch voertuig dat Seat in China produceert, kan tot 1.500 banen binnen het bedrijf in gevaar brengen en nog eens 10.000 indirecte banen. Dit cijfer werd onthuld door Seat CEO Wayne Griffiths aan Reuters in Duitsland, waarmee hij informatie bevestigde die eerder door bronnen van het bedrijf met Efe was gedeeld.
Griffiths waarschuwt al maanden voor het potentiële gevaar van deze tarieven voor Seat. Dit is echter de eerste keer dat hij publiekelijk de impact op het personeel binnen de Spaanse Volkswagen dochteronderneming heeft ingeschat. In januari, tijdens een evenement ter promotie van de ontwikkeling van elektrische voertuigen in Spanje, verklaarde Griffiths dat Seat en Volkswagen, met steun van regeringen zoals die van Spanje, actief op zoek waren naar een oplossing voor de tarievenkwestie.
Tariefkwestie
De Europese Unie (EU) heft momenteel tarieven van 30,7 procent op de import van de Cupra Tavascan, bestaande uit een reeds bestaande 10 procent en een extra 20,7 procent. Griffiths heeft consequent aangevoerd dat de Tavascan “een Spaanse auto met Spaanse technologie” is en vraagt zich af waarom er aanzienlijk hogere tarieven gelden in vergelijking met merken als Tesla.
Griffiths onthield zich tijdens het evenement in januari van het kwantificeren van het mogelijke banenverlies, maar liet de uitleg over aan Matías Carnero, de voorzitter van de ondernemingsraad van Seat die de UGT vertegenwoordigt. Carnero gaf aan dat als de geplande ontwikkeling van elektrische voertuigen zou afwijken van het geplande traject, de productie in de fabriek in Martorell (Barcelona) met ongeveer 50.000 voertuigen zou kunnen worden verminderd.
Gevolgen
Deze 50.000 voertuigen vertegenwoordigen ruwweg 10 procent van de totale productie van Seat, als je bedenkt dat de fabriek vorig jaar ongeveer 481.000 voertuigen produceerde. Wat de zaken nog ingewikkelder maakt, is de realiteit dat de productie van elektrische voertuigen al minder arbeidsuren vergt in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotoren – ongeveer 30 procent minder.
De Catalaanse werkgeversorganisatie Foment del Treball heeft publiekelijk haar steun uitgesproken voor Seat als een “strategische pijler van de industrie in Catalonië en Spanje.” Ze benadrukken de noodzaak om de waarschuwingen van Griffiths over het effect van tarieven op banen en het concurrentievermogen van de sector in acht te nemen en dringen aan op snelle actie om de onzekerheid waar Cupra en Seat mee te maken hebben aan te pakken.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!