De regeringen van de EU-landen en het Europees Parlement hebben overeenstemming bereikt over plannen om de uitstoot van CO2 in de luchtvaartsector drastisch te verlagen. Luchtvaartexpert Luk De Wilde heeft zijn twijfels over de vergroening: kunnen de beloftes over duurzame brandstof wel waargemaakt worden? Business AM sprak er met hem over in The Morning Drive.
Beluister hier het volledige gesprek met Luk De Wilde:
De essentie: Veel landen heffen een vliegtaks, maar de innovatie in groenere toestellen blijft uit. Overheden moeten meer investeren in een vervanger van kerosine. Tegelijkertijd blijft luchtvaart populair ondanks de stijgende prijzen.
- De Wilde: “In tal van Europese landen betaal je een vliegtaks. Die gaat nog hoger worden de komende jaren. Dat geld moet dienen voor verduurzaming. Ik heb er mijn twijfels over of dat wel terecht komt. Daar heb ik nog geen signalen van gezien. Het belangrijkste is dat men naar een duurzame brandstof ter vervanging van kerosine gaat: sustainable aviation fuels. Dat is een vrij schaarse en dure brandstof. Er zal toch een inspanning moeten komen van de overheden.”
- “Sinds vorig jaar is er een inschepingstaks, 10 euro voor vluchten van minder dan 500 kilometer. Dat heeft een aantal miljoenen opgebracht het voorbije jaar. Maar het rendement ervan is lager uitgevallen dan de Belgische regering had gehoopt. Dat zal nog stijgen. Maar het verdwijnt gewoon in de schatkist. En dat is niet alleen in ons land zo, dat is ook in andere landen zo.”
- “De ticketprijs is de voorbije maanden enorm gestegen. Op dit ogenblik is het niet meer goedkoop, maar anderzijds hebben vliegtuigen vandaag nog nooit zo vol gezeten. Voor de komende maanden zijn de boekingen zeer goed, dus dat betekent dat er een grote behoefte is om te vliegen”, aldus De Wilde.