Taalbarrière blijft belangrijkste beperking voor groei van niet-Britse Europese media

Britse nieuwssites halen gemiddeld tussen de 60% en 70% van hun bezoekers uit het buitenland. Dat blijkt uit een studie van een groep wetenschappers van de universiteiten van München, Londen en Oxford. De rest van het Europese medialandschap kampt met een belangrijke handicap voor internationale groei: taal.

Uit de studie blijkt het enorme voordeel dat deze sites genieten omdat ze in het Engels publiceren. Onderstaande grafiek zet een en ander in perspectief. 73% van de bezoekers aan The Independent komen van buiten het Verenigd Koninkrijk. Voor de MailOnline, de website van de Daily Mail is dat ruim 69%. De meeste Britse nieuwssites hebben dus meer buitenlandse dan Britse bezoekers. Zelfs de roddelkrant The Sun, die nochtans zeer op het VK is gericht, ontvangt nog altijd 45% van zijn bezoekers uit het buitenland. 

Enkel Britse nieuwssites genieten dat voordeel. Kleinere taalgebieden zoals Duitsland, Polen en Italië, maar ook Nederland, Vlaanderen en de Scandinavische landen, genieten dat voordeel niet. Zo krijgen nieuwssites in deze regio’s amper bezoekers uit naburige landen, terwijl diezelfde bezoekers dagelijks wel een of andere Britse of Amerikaanse nieuwssite raadplegen. Ter vergelijking: buitenlanders maken amper 32% uit van het totaal aantal bezoekers van Business AM. Meestal gaat het dan nog om Belgen die zich in het buitenland bevinden.

Bezoeker niet noodzakelijk op zoek naar journalistieke meerwaarde

Het gros van de buitenlandse bezoekers op Britse nieuwssites komt veelal uit andere Engelstalige landen, zoals Canada, de VS en Australië, schrijven de onderzoekers. Zo bezoeken meer Amerikanen Britse sites dan de Britten zelf. Buitenlandse bezoekers zijn wel minder loyaal en bekijken ook minder pagina’s per persoon. De trouwste bezoekers onder deze laatste groep zijn degenen die culturele banden delen met het VK en dat via de taal. De onderzoekers laten ook opmerken dat vooral entertainment- en celebritynieuws hoog scoort, met de MailOnline als absolute primus. Bezoekers zijn dus niet noodzakelijk op zoek naar journalistieke meerwaarde.

Eenzelfde tendens is merkbaar bij tv-shows. In de meeste EU-landen zijn het Amerikaanse en Britse producties die de top 10 van meest bekeken tv-shows halen, met een Spaanse (Casa de Papel in België) of Vlaamse (Undercover in Nederland) productie die de uitzondering op de regel bevestigt. 

De taalbarrière blijft dus de belangrijkste beperking voor de groei van niet-Britse Europese media.

Meer