Swatch moet eerste verlies in zijn geschiedenis melden

De Zwitserse horlogegroep Swatch heeft door de uitbraak van de coronacrisis tijdens de eerste zes maanden van dit jaar beduidend minder omzet geboekt dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het concern moest daarbij tevens een operationeel verlies melden. Die negatieve resultaten hebben het bedrijf gedwongen om winkels te sluiten en arbeidsplaatsen te schrappen.

Ondanks de verliezen rekent Swatch er toch op over het hele jaar positieve prestaties te kunnen voorleggen.

Ontslagen

Swatch boekte tijdens de eerste helft van dit jaar een omzet van 2,2 miljard Zwitserse frank (2 miljard euro). Dat betekende een daling met ruim 46 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Het Zwitserse bedrijf – ook eigenaar van merken zoals Omega, Tissot en Longines – moest bovendien een operationeel verlies van 327 miljoen frank (306 miljoen euro) melden, tegenover een winst van 415 miljoen frank (388 miljoen euro) de eerste zes maanden vorig jaar.

Swatch zegt voor de eerste keer in zijn geschiedenis met verliescijfers te worden geconfronteerd. Daardoor moest Nick Hayek, topman van het bedrijf, tot een afslanking van het personeelsbestand overgaan.

Bij de financiële crisis twaalf jaar geleden had Swatch nochtans alle mogelijke inspanningen gedaan om het personeel aan boord te kunnen houden. ‘Het is gemakkelijk om personeel te ontslaan,’ betoogde Hayek. ‘Het is echter veel moeilijker om bij een nieuwe heropleving van de economie opnieuw voldoende gekwalificeerd personeel te vinden.’

Dit keer kon Hayek naar eigen zeggen echter niet anders dan ingrijpen.

Onder invloed van de coronapandemie zag Swatch zich verplicht winkels over de hele wereld te sluiten. Het concern had eind vorig jaar ongeveer vijfhonderd vestigingen. Op het hoogtepunt van de crisis waren echter 80 procent van die filialen gesloten. Die problemen zorgden ervoor dat de omzet van Swatch bijna halveerde.

Om die impact te kunnen opvangen, besliste het bedrijf om 260 winkels definitief te sluiten. Daarbij werden ook 2.400 arbeidsplaatsen geschrapt. Daardoor werd het personeelsbestand van de horlogegroep met 6,5 procent afgeslankt. Daarnaast werd ook beslist over te gaan tot kostenbesparingen in onder meer de aanvoerketen en de marketing.

James Bond

Ondanks de negatieve impact van de coronacrisis rekent Swatch erop over het hele jaar toch een positief resultaat te kunnen melden. Daarbij wijst het bedrijf op de doorgevoerde kostenbesparingen. Daarnaast zijn er ook de positieve ontwikkelingen in landen waar de lockdown inmiddels is versoepeld of opgeheven.

Op die markten kon Swatch immers opnieuw een heropleving van de verkopen melden. Onder meer in China beleefde Swatch tijdens de maanden mei en juni opnieuw een sterke toename.

Het bedrijf verwacht tijdens de tweede jaarhelft bovendien een smartwatch van dochtermerk Tissot te lanceren. Omega zal een nieuw horloge rond het filmpersonage James Bond op de markt brengen.

Meer