SUV’s stellen de toekomst van elektrische auto’s ter discussie

SUV’s stellen de toekomst van elektrische auto’s ter discussie
Juan Di Nella – Unsplash

De opkomst van elektrische SUV’s, grote voertuigen ergens tussen een 4×4 en een monovolume, dreigt “de ontwikkeling van elektrische auto’s te compromitteren, die essentieel zijn in de strijd tegen klimaatverandering”, volgens een rapport van het Wereld Natuur Fonds (WWF).

Waarom is dit belangrijk?

 Het toenemende gebruik van grote elektrische SUV's kan de ontwikkeling van elektrische auto's belemmeren. Deze SUV's vereisen tot vijf keer meer zeldzame metalen dan kleine elektrische stadsauto's vanwege hun gewicht, wat het risico op schaarste van deze metalen vergroot.

In het nieuws: In september vertegenwoordigden SUV’s of Sport Utility Vehicles 60 procent van de nieuwe registraties van elektrische auto’s in Europa, volgens berekeningen van JATO.

Inzoomen: De wereldwijde vraag naar zeldzame metalen en mineralen neemt snel toe en zou tegen 2030 naar verwachting versnellen, volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA).

  • Metalen en mineralen worden beschouwd als zeldzaam of strategisch wanneer ze “worden gebruikt in veel sectoren van de industrie” en “moeilijk op korte termijn te vervangen zijn”.
  • Metalen zoals lithium, nikkel, koper en zeldzame aardmetalen worden veel gebruikt in koolstofarme technologieën, zoals de batterijen van elektrische auto’s en zonnepanelen. Zo vereist de productie van een elektrische auto 80 kg koper, tegenover 20 kg voor een benzineauto.
  • Het IEA heeft bezorgdheid geuit over de concentratie van de productie van deze metalen en mineralen in bepaalde landen, zoals China.

Belasting op SUV’s

Zoom out: WWF Frankrijk roept de overheid op om de verkoop van de zwaarste elektrische modellen te ontmoedigen door een specifieke belasting op het gewicht in te voeren.

  • De NGO vraagt ook om de ecologische bonus (€ 5.000 voor particuliere klanten en alleen voor voertuigen onder € 47.000) toe te kennen aan elektrische auto’s onder 1,6 ton.
  • In Wallonië straft de nieuwe belasting op de inschrijving het gewicht en de kracht van voertuigen, ongeacht of ze op benzine of elektriciteit rijden.

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.