Schepen die vanaf februari volgend jaar een passage door het Suezkanaal plannen, zullen met een tolverhoging rekening moeten houden. De Suez Canal Authority, beheerder van het kanaal, heeft immers een tariefverhoging aangekondigd. De autoriteit voert daarbij aan dat ook de rederijen profiteren van het herstel van de internationale handel. Een aantal analisten waarschuwt echter dat die ingreep de druk op de wereldwijde toeleveringsketens nog dreigt te verhogen.
Ongeveer 12 procent van de internationale handel passeert door het Suezkanaal, een verbinding van 193 kilometer tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee.
Economisch herstel
De Suez Canal Authority maakte bekend zijn tarieven vanaf februari volgend jaar met 6 procent te zullen verhogen. “Het Suezkanaal heeft geprofiteerd van het herstel van de wereldwijde economie nadat een eerste golf van beperkende maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus werd versoepeld”, benadrukt de Britse krant The Guardian.
“Daarbij werd gewezen naar ramingen van het International Monetary Fund (IMF) en de World Trade Organization (WTO), waar gesuggereerd wordt dat het wereldwijde handelsverkeer volgend jaar met 6,7 procent zal stijgen. Die groei zal volgens de autoriteit de scheepvaart belangrijke winsten opleveren.”
Het Suezkanaal registreerde tijdens de maand oktober een totale transit van 121,1 miljoen ton. Dat vertegenwoordigde het hoogste maandelijkse tonnage uit de geschiedenis van het kanaal, dat voor de scheepvaart momenteel nog altijd de kortste route tussen Azië en Europa vormt.
In totaal maakten 1.847 schepen gebruik van de verbinding in de voorbije maand. Dat is 14 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.
De Suez Canal Authority realiseerde het voorbije boekjaar, dat eind juni werd afgesloten, ook een recordopbrengst. Nochtans bleef de route gedurende zes dagen geblokkeerd nadat het containerschip Ever Given in maart in het kanaal aan de grond was gelopen.
Er kon – dankzij een sterk herstel van de handel door de groeiende vraag naar goederen – uiteindelijk een omzet van 5,84 miljard dollar worden opgetekend, tegenover 5,72 miljard dollar inkomsten het jaar voordien.
Aanslepende problemen
Ook de rederijen konden van dit herstel profiteren. “Maersk, de grootste containerrederij van de wereld, heeft het meest winstgevende kwartaal uit zijn geschiedenis achter de rug”, voert The Guardian aan.
“De rederij voorspelde daarbij echter tevens dat de wereldwijde crisis in de toeleveringsketen tot ver in volgend jaar zou aanslepen, waarbij tekorten aan havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs voor aanhoudende problemen zouden zorgen.”
“De wereldwijde scheepvaartindustrie is zich nog steeds aan het herstellen van de verstoring die door de Ever Given werd veroorzaakt”, benadrukt George Lawrie, hoofdanalist bij het onderzoeksbureau Forrester.
“Sinds de pandemie hebben de veranderingen in de consumptiepatronen en het winkelgedrag, waaronder een sterke toename van het online shoppen, de vraag naar containervervoer met consumptiegoederen naar Noord-Amerika en Europa al doen toenemen.”
“Daarnaast hebben nieuwe markten voor Aziatische industriegoederen een groter aantal schepen in een wekelijkse dienst nodig, waardoor een toenemend aantal containers zich op volle zee bevindt. Tenslotte moet worden opgemerkt dat de wereldwijde circulatie van containers zich nog altijd niet van de blokkering van het Suezkanaal door het schip Ever Given heeft hersteld.”
De Suez Canal Authority merkte wel op dat het transport van vloeibaar aardgas van de tariefverhoging zal worden vrijgesteld. Ook cruiseschepen worden gespaard. “Die sector heeft van de pandemie een grotere schok ervaren dan andere maritieme activiteiten”, luidt het.
Vorig jaar maakten in totaal ongeveer 19.000 schepen van het Suezkanaal gebruik. Dat komt neer op een gemiddelde van meer dan vijftig schepen per dag. Eind september dit jaar werd een absoluut record van 87 schepen op één dag opgetekend.
(bzg)