Woensdagavond werd het Suezkanaal enkele uren geblokkeerd. Aan de basis lag de Affinity V, een olietanker die onder de vlag van Singapore vaart: het schip kwam vast te zitten in de wal van het kanaal. Opmerkelijk is vooral dat dit bijna op dezelfde plek gebeurde waar anderhalf jaar geleden de Ever Given crashte. Toen kon het schip pas na zes dagen worden losgetrokken.
De Affinity V, een 250 meter lange olietanker, vertrok op 23 augustus uit de haven van Sines in Portugal. Na een tussenstop in Port Said voer het schip uiteindelijk op 30 augustus richting het Suezkanaal, met als eindbestemming de haven van Yanbu Al-Bahr in Saoedi-Arabië.
Vastgelopen
De tocht was echter van korte duur: een dag na vertrek, omstreeks 17u, kwam het schip vast te zitten in de vaargeul, ter hoogte van de Ahmed Hamdi Tunnel. Die plek, een kleine tien kilometer verderop, was anderhalf jaar geleden de plaats van een ramp: op 23 maart 2021 kwam daar de Ever Given vast te zitten, een 400 meter lang containerschip van de Taiwanese rederij Evergreen Marine en in bezit van Shoei Kisen Kaisha.
Het schip kwam met de boeg vast te zitten, en kwam schuin te liggen. De achtersteven botste tegen de andere oever, en door de druk van het stromende water werd het schip nog harder vastgeduwd in het kanaal. Uiteindelijk kon het na zes dagen en heel wat graaf- en sleepwerk zijn toch hervatten. Achteraf werden de totale kosten aan de wereldeconomie geraamd op zes tot tien miljard dollar per dag. Door de blokkade moesten honderden schepen dagenlang ronddobberen; rond Afrika varen zou immers nog veel langer duren.
De blokkade van de Affinity V duurde echter niet zo lang. Rond 22u werd het schip losgetrokken door een sleepboot, en kon het zijn tocht verder zetten. Over schade aan het schip is niets bekend. Volgens George Safwat, woordvoerder van de Suez Canal Authority, het staatsbedrijf dat het kanaal beheert, lag een probleem met het stuursysteem aan de basis van wat er zich heeft afgespeeld in het kanaal.
(ns)