Succes Tesla Model 3 in Duitsland bedreigt Porsche

In Duitsland heeft autobouwer Tesla tijdens de maand maart een verkoop van 2.367 exemplaren laten optekenen. Dat betekende een vervijfvoudiging tegenover de maand voordien, toen het Model 3 van Tesla in Europa zijn debuut maakte. Dat blijkt uit cijfers van het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Christoph Rauwald, autospecialist bij het persbureau Bloomberg, wijst erop dat Tesla op de Duitse markt zich inmiddels als een belangrijke concurrent voor Porsche begint op te werpen.

Tijdens de maand maart had de Duitse sportwagenbouwer op Tesla nog slechts een voorsprong van 356 verkopen. In de cijfers van Tesla zijn zowel de verkopen van het Model S als het Model X begrepen.

Emissies

De verkoop van Porsche viel tijdens de maand maart met 9,5 procent terug. “Dat is onder meer het gevolg van striktere emissietests die Europa heeft geïntroduceerd,” zegt Rauwald. “Tevens was er de beslissing om met de verkoop van dieselwagens te stoppen. Daarnaast is er ook de impact van de overstap die de types Porsche 911 en Macan naar een volgende generatie modellen maken.”

In de Duitse autoverkoop heeft Tesla op de grote premiummerken Mercedes en BMW nog altijd een grote achterstand. Anderzijds wijst Rauwald erop dat Tesla inmiddels een grotere verkoop realiseert dan bekende traditionele merken zoals Jaguar, Land Rover en Honda.

Tijdens het eerste kwartaal verkocht Tesla in Duitsland in totaal 3.596 auto’s. De totale Duitse autoverkoop liep tijdens de eerste drie maanden van dit jaar met 0,2 procent op tot 880.092 exemplaren.

Ook de grote Duitse merken hanteren bij de lancering van hun elektrische modellen grote verwachtingen. Bij Audi heeft de E-Tron inmiddels al zijn debuut op de markt gemaakt. Nog dit jaar zouden ook de EQC van Mercedes-Benz en de Taycan van Porsche worden gelanceerd.

Zorgen

Christoph Rauwald zegt wel dat de omvang van de markt voor elektrische wagens in Europa nog steeds beperkt blijft. “Klanten blijven zich zorgen maken over beschikbare oplaadinfrastructuur en de hoge prijsniveaus,” zegt hij.

Cijfers van het Kraftfahrt-Bundesamt tonen aan dat tijdens de maand maart in Duitsland in totaal 345.523 nieuwe personenwagens werden verkocht. Dat was een daling met 0,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Bij de elektrische modellen was er echter een toename met 74 procent tot 6.616 exemplaren. Daarmee had het type een aandeel van 1,9 procent in de totale Duitse autoverkoop. Bij de hybride modellen was er een stijging met 63,1 procent tot 17.737 eenheden. De hybrides hadden daarmee een marktaandeel van 5,1 procent. De gemiddelde uitstoot van de nieuwe wagens bedroeg 156,7 gram per kilometer.

Meer