Key takeaways
- Bepaalde populaire hybride voertuigen zouden na 2030 verboden kunnen worden.
- De voorgestelde emissiedrempel zal strenger zijn dan verwacht, waardoor veel “milde” hybrides en sommige plug-in hybrides worden uitgesloten.
- Populaire mild-hybridemodellen zoals de Ford Puma, Range Rover Evoque, Nissan Qashqai en Volkswagen Golf kunnen worden beïnvloed door deze regelgeving.
Onder de nieuwe netto-nul-emissiedoelstellingen die door Britse ministers zijn voorgesteld, zouden bepaalde populaire hybride voertuigen na 2030 verboden kunnen worden. De regering overweegt strenge CO2-emissielimieten die gevolgen zouden hebben voor modellen van bekende merken als Range Rover, Ford, Volkswagen en Nissan.
Hoewel de regering van plan is om sommige hybride auto’s nog vijf jaar leverbaar te laten blijven na het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s, zal de voorgestelde emissiedrempel strenger zijn dan verwacht. Deze strengere grenswaarde is bedoeld om te voorkomen dat, terwijl voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor worden uitgefaseerd, bepaalde hybride modellen met een hogere uitstoot op de markt blijven.
De gevolgen voor hybride modellen
Het geplande emissieplafond van 115 gram kooldioxide per kilometer kan mogelijk veel “milde” hybrides uitsluiten – die met een elektromotor maar met een beperkt elektrisch rijbereik – samen met een kleiner aantal plug-in hybrides. Een analyse suggereert dat populaire mild hybride modellen zoals de Ford Puma, Range Rover Evoque, Nissan Qashqai en Volkswagen Golf beïnvloed zouden kunnen worden door deze regelgeving.
Discrepanties in emissiewaarden
De werkelijke impact kan nog groter zijn door discrepanties tussen officiële emissiewaarden voor plug-in hybrides en hun prestaties in de praktijk. De regering erkent dat de werkelijke uitstoot van veel plug-in hybrides aanzienlijk hoger is dan de opgegeven cijfers, wat kan leiden tot verdere uitsluitingen van modellen als de emissiebeoordelingen in de toekomst naar boven worden bijgesteld.
Naast het vaststellen van individuele emissielimieten voor voertuigen, onderzoekt de regering ook alternatieve strategieën zoals het opleggen van CO2-doelstellingen aan wagenparken van fabrikanten, waarbij het gemiddelde wordt genomen van de emissies van hun hele modellengamma.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!