Vele consumenten beginnen al een overdreven aanbod aan streamingdiensten te ervaren. Nieuwkomers zullen belangrijke inspanningen doen om een plaats op de markt te veroveren. Er dreigt dan ook een zware concurrentiestrijd. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Hub Entertainment Research bij ruim zestienhonderd consumenten in de Verenigde Staten.
De onderzoekers stelden vast dat het Amerikaanse publiek inmiddels gemiddeld van 4,5 streamingdiensten gebruik maakt. In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar loopt dat volume op tot 5,5 bronnen. Gemiddeld maken Amerikaanse kijkers gedurende tweeëntwintig uur per week gebruik van videodiensten.
Nieuwkomers
“Televisiekijkers tonen een steeds groter verzet om zich nog op een groter aantal streamingdiensten te abonneren,” benadrukt Jon Giegengack, analist bij Hub Entertainment. “Velen willen zich beperken tot het aanbod waarvan ze momenteel gebruikmaken. Dit doet veronderstellen dat nieuwkomers op de streamingmarkt, zoals Disney en Apple, grotere inspanningen zullen moeten doen om klanten bij de huidige marktleiders zoals Netflix weg te pikken.”
Uit het onderzoek bleek dat 25 procent van de Amerikaanse consumenten van mening is dat het huidige televisie-aanbod al te groot is geworden. Dat betekent een stijging met 10 procent tegenover vorig jaar. Bovendien gaf 36 procent aan dat ze tenminste een van de huidige providers zouden schrappen vooraleer zich op een nieuwe streamingdienst in te schrijven.
“Vele televisie-consumenten krijgen een saturatie-gevoel,” zegt Giegengack. “Hieruit kan men afleiden dat de drempel voor nieuwe partijen hoger zal liggen dan in het verleden. Toen beschikte het streaming-publiek enkel over Netflix. De intrede van partijen zoals Amazon of Hulu maakte dan ook niet veel uit. Inmiddels zijn vele consumenten echter van mening op een punt te zijn gekomen dat ze hun portfolio services moeten beperken.”
Giegengack benadrukt dat het aantal video-gebruikers de voorbije jaren tekenen van afvlakking is beginnen te vertonen. “Er is dan ook niet veel ruimte meer op plaats te bieden aan nieuwkomers,” werpt hij op.
Strategie
Naast Disney en Apple willen ook Warner Media en NBC Universal nieuwe diensten lanceren. Om een voldoende publiek te kunnen bereiken, zullen deze nieuwkomers volgens Giegengack alvast kwalitatief een meerwaarde moeten bieden.
“Onder meer Disney lijkt daarbij voor een pragmatische benadering te kiezen,” zegt media-analist Justin Patterson. “Niet alleen is er geopteerd voor een goedkope abonnementsformule, maar bovendien wordt een bundeling met een aantal andere services aangeboden. Bundeling wordt de volgende periode wellicht van groot belang. Bedoeling is dat unieke gebruikersnamen, paswoorden en facturen voor een reeks van verschillende diensten kunnen worden gebruikt.”
“Maar ook unieke content kan een belangrijk instrument zijn om de kijker te overtuigen,” zegt Patterson. “Netflix heeft daarbij de toon gezet, maar ook Hulu en Amazon maken van die strategie gebruik.” Tegelijkertijd moet er volgens waarnemers rekening mee worden gehouden dat loyaliteit gekoppeld wordt aan een programma in plaats van aan een provider.