Streaming houdt Disney recht in coronacrisis

De entertainmentgigant Disney boekte over het hele boekjaar een nettoverlies van 2,8 miljard dollar (2,4 miljard euro), maar kon de omzet met 65 miljard dollar min of meer op peil houden. Dat is vooral te danken aan zijn streamingdienst Disney+.

Disney+ bestaat nu bijna een jaar en kon er in die tijd al 74 miljoen abonnees bijschrijven, een handje geholpen door de coronacrisis. Ook het gebruikersaantal van de sportstreamer ESPN+ verdriedubbelde in een jaar bijna van 3,5 miljoen naar 10,3 miljoen. Hulu kreeg er 28 procent abonnees bij.

Dat brengt op voor Disney. De omzet in de streamingdivisie ging 81 procent hoger naar 17 miljard dollar. De divisie verloor wel 3 miljard dollar, 53 procent meer dan een jaar geleden, maar dat wijt Disney aan opstart- en marketingkosten voor Disney+.

In het vierde kwartaal werd dat verlies wat verminderd van 751 miljoen dollar naar 580 miljoen dollar. De omzet uit streaming ging in het tweede kwartaal 41 procent hoger. Met zijn 120 miljoen streamingabonnees zit Disney nog lang niet in het vaarwater van de 195 miljoen bij Netflix, maar de twee concurrenten komen wel dichter bij elkaar.

Disneyland

De volledige omzet van Disney ging echter zowel in het voorbije kwartaal als over het hele boekjaar onderuit. Over heel 2020 ging die 6 procent in het rood naar 65 miljard dollar, in het vierde kwartaal verloor hij 23 procent om op 15 miljard dollar te eindigen. Dat is vooral een gevolg van de pretparken, zoals Disneyland, die zo goed als het hele jaar gesloten bleven.

De omzet in de pretparktak ging in het vierde kwartaal 61 procent onderuit naar 2,6 miljard dollar. Over het hele jaar kon die omzetval beperkt worden tot 37 procent. De winst ging het voorbije kwartaal dan weer van 1,4 miljard dollar naar een verlies van 1 miljard.

‘Mulan’

En toch zijn beleggers er redelijk gerust in. Het verlies is minder sterk dan gevreesd en Disney kondigde exact een maand geleden aan dat het zich zal herbronnen en op streaming gaat focussen vanaf nu, wat op basis van de cijfers geen slecht idee lijkt. Het aandeel gaat voorbeurs meer dan 3 procent hoger.

Wat we echter niet te weten kwamen, is hoe de release van de live-actionremake van ‘Mulan’ exclusief op Disney+ uitpakte. CEO Bob Chapek liet weten dat hij die releasestrategie verder zal bespreken op de investeerdersdag in december. Volgens schattingen bracht hij 33,5 miljoen op, maar Disney gaf nog geen officiële cijfers.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.