Russische startup StartRocket wil met zijn Orbital Display, een netwerk van commerciële cubesats, vanuit de ruimte in de nachtelijke hemel gigantische reclameboodschappen laten oplichten. Volgens Vlad Sitnikov, bij StartRocket projectleider voor het initiatief, is het aanwenden van het uitspansel een volgende logische stap in de verdere ontwikkeling van de reclamesector.
De Russische onderneming zegt volgend jaar de cubesats, kleine satellieten, te willen lanceren. Het netwerk zou moeten klaar zijn om vanaf het daaropvolgende jaar reclameboodschappen in de kosmos te kunnen plaatsen. Maar experts waarschuwen dat het initiatief vooral veel tegenstand zal opwekken.
Bloedsomloop
“We worden geregeerd door merken en evenementen,” verdedigt Sitnikov het project Orbital Display. “De economie is de bloedsomloop van de samenleving. Entertainment en adverteren staan centraal. De mens zal steeds meer in de ruimte leven en zal daarbij ook zijn cultuur meenemen.”
De cubesats van StartRocket zullen op een hoogte tussen 400 kilometer en 500 kilometer rond de aarde draaien en zullen voor de consument op de grond slechts een zestal minuten zichtbaar zijn. Het bedrijf heeft niet meegedeeld hoeveel een advertentie in de ruimte zou kosten.
Wel zegt StartRocket ervan overtuigd te zijn een grote interesse te zullen genereren. De Russische onderneming gaat er immers van uit dat geen enkel bedrijf aan de verleiding zou kunnen weerstaan om reclame vanuit te ruimte te kunnen maken.
De advocate Randy Segal, specialist ruimtewetgeving bij het juristenkantoor Hogan Lovells, erkent dat het project technische haalbaar kan zijn, maar waarschuwt dat StartRocket over de hele wereld op verzet zal stoten. “De plannen van het Russische bedrijf zijn technologisch perfect haalbaar,” aldus Segal. “Het is echter twijfelachtig of toezichthouders de inzet van de technologie zullen toestaan.”
Onvermijdelijk
Volgens de advocate zullen vooral vanuit de luchtvaart protesten komen. Daar zal immers voor de veiligheid van het vliegtuigverkeer worden gevreesd. “Tevens kan men verwachten dat sommige overheden zullen verbieden dat de satellieten berichten boven hun territoria zouden kunnen tonen,” zegt Segal nog. “Verder kan men zich wellicht gemakkelijk indenken dat het publiek weinig opgetogen zal zijn dat ook de nachtelijke hemel voortaan als een marketing-medium kan worden gehanteerd.”
StartRocket is het met die kritiek echter niet eens. “Uiteindelijk zal de commercialisering van de ruimte onvermijdelijk blijken,” aldus woordvoerders van de onderneming. “Reclame en entertainment zullen altijd tegenstanders kennen. StartRocket ontwikkelt een nieuw medium. Ook bij de introductie van de televisie hield niemand van advertenties. “
StarRocket verwijst ook naar een bedrijf uit Nieuw-Zeeland dat vorig jaar een discobal in een baan om de aarde bracht. Segal maakt op haar beurt gewag van een Japanse startup die van plan is om enkele microsatellieten te lanceren die op commando kunstmatig vallende sterren zouden afschieten.