Storing autoverwarming Tesla bij koud weer: “Een kwestie van leven of dood”

Tesla’s warmtepomp heeft problemen bij erg koud weer. De binnenkant van het voertuig warmt niet op en het zicht wordt aangetast, zowel binnen als buiten de cabine. Canadese autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld.

Het is bekend dat elektrische auto’s op koude dagen problemen hebben. Vooral de batterijen hebben hieronder te lijden. Maar voor Tesla lijkt er nog een extra moeilijkheid bij te komen: de warmtepompen van de elektrische wagenfabrikant hebben moeite met functioneren bij bepaalde temperaturen onder nul, meldt het gespecialiseerde medium InsideEVs.

In Canada hebben eigenaars van elektrische auto’s een klacht ingediend en de autoriteiten zijn een onderzoek gestart. Het land kent lange en strenge winters. Bij -15 graden hebben eigenaars gemeld dat hun warmtepompen het hebben begeven. Sommige chauffeurs hebben zelfs gemeld dat ze bij -40 graden zonder verwarming in hun auto zitten. Bij deze temperaturen kan verwarming een kwestie van leven of dood zijn.

De warmtepomp, ook bekend als HVAC (heat, ventilation, airconditioning), bestaat al in de basismodellen van Tesla Model Y’s en werd later toegevoegd aan het Model 3. Afgezien van de warmte is het beslaan van de cabine een probleem dat bestuurders in koude landen ook ondervinden. Dit belemmert niet alleen het zicht in normale omstandigheden, maar kan ook de voorruit bevriezen, waardoor het rijden nog gevaarlijker wordt, aangezien de defecte verwarming niet kan voorkomen dat de ruit bevriest.

Oplossing in zicht?

Het transportministerie van Canada zegt dat het zestien klachten heeft ontvangen. Voorlopig vraagt de overheid niet om een terugroeping van de voertuigen. Maar in het kader van het onderzoek werd wel geëist dat de fabrikant alle informatie en potentiële defectrisico’s verstrekt, zowel aan de autoriteit als aan de bestuurders.

Tesla lijkt zich al bewust te zijn van het probleem. Er wordt gezegd dat het probleem in de software zit en dat er binnenkort een update zal worden verstuurd. Als het probleem blijft bestaan, kan een terugroepactie plaatsvinden, zoals onlangs voor meer dan 400.000 voertuigen het geval was, wegens technische gebreken aan de kofferbak.

(lb, am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.