Sterke drank bij Amerikaanse consument weldra populairder dan bier

De bierverkoop kent in de Verenigde Staten weliswaar opnieuw een groei, maar dat is niet voldoende om een verder verlies van marktaandeel tegenover sterke dranken te vermijden. Inmiddels dreigt bier zelfs zijn leidersplaats op de Amerikaanse markt voor alcoholische dranken te verliezen. Dat hebben diverse waarnemers tegenover de Amerikaanse zakelijke nieuwssite CNBC gemeld.

Er wordt aan toegevoegd dat bier op de Amerikaanse markt voor sterke dranken inmiddels al meer dan een decennium tegenover sterke dranken terrein moet prijsgeven.

Nieuwe categorieën

“Bier moet zich met een kleiner deel van de Amerikaanse drankenmarkt tevreden stellen”, merken de waarnemers op. “Dat is het gevolg van nieuwe categorieën, waaronder kant-en-klare cocktails, die door de drankenproducenten massaal op de markt worden gebracht. Zelfs grote gevestigde brouwers hebben hun activiteiten naar andere categorieën uitgebreid.”

“AB InBev, de grootste brouwer van de wereld, heeft zijn portfolio met enerzijds harde seltzers en anderzijds wijn en cocktails in blik uitgebreid. Molson Coors Brewing Company veranderde drie jaar geleden zijn naam om een soortgelijke uitbreiding naar sterke drank te weerspiegelen. Het bedrijf heet nu gewoon Molson Coors.”

“Ook Boston Beer merkte op dat zijn tequila-cocktails de kern vormen van een explosieve groei van het assortiment kant-en-klare dranken. Discus tenslotte wees erop dat vorig jaar de sterkste omzetgroei werd gerealiseerd in de categorieën wodka (4,9 procent), tequila/mezcal (30,1 procent), Amerikaanse whisky (6,7 procent), brandy en cognac (13,1 procent) en likeuren (15,2 procent).

De cijfers van de Distilled Spirits Council tonen dat bier op de Amerikaanse markt voor alcoholische dranken vorig jaar opnieuw terrein moest prijsgeven. Daarmee diende voor het twaalfde jaar op marktaandeel te worden ingeleverd.

Waarde

Bier, met inbegrip van harde seltzers, vertegenwoordigde in de Verenigde Staten vorig jaar nog 42 procent van de totale verkopen op de markt voor alcoholische dranken, tegenover 41 procent voor gedistilleerde dranken. Wijn had een marktaandeel van 16 procent.

Met dit tempo zullen gedistilleerde dranken volgens de experts in de loop van de volgende jaren dan ook bier als belangrijkste categorie alcoholische dranken verdringen, ook al is de Amerikaanse bierverkoop vorig jaar toegenomen.

“Consumenten van gedistilleerde dranken zijn bereid meer te betalen voor een drank met een hogere waarde”, benadrukt Lisa Hawkins, woordvoerster van de Amerikaanse drankenproducent Discus. “De consumenten kiezen er niet voor om meer te drinken, maar wel om beter te drinken.”

De dalende trend in het marktaandeel van bier kan ook worden teruggevonden in de cijfers van het platform Drizly, een online bezorger van dranken. “De voorbije twaalf maanden had bier in de totale leveringen nog een aandeel van 14 procent”, betoogt Liz Paquette, hoofd consumenteninzichten bij Drizly.

“Dat was 2 procentpunten minder dan de twaalf maanden voorzien. Het marktaandeel van gedistilleerde dranken nam tijdens diezelfde periode met 1 procentpunt toe tot 45 procent. Wanneer harde seltzers niet worden meegerekend, valt het aandeel van bier verder tot 11 procent terug.”

Ambachtelijke bieren

Ondanks het dalend marktaandeel liet de verkoop van bier vorig jaar een stijging optekenen. “Er kunnen markten worden aangewezen waar een groei wordt gerealiseerd”, betoogde Bart Watson, hoofdeconoom van de Amerikaanse Brewers Association.

“Bierdrinkers zijn zelf eveneens op zoek naar meer premium aanbiedingen. In vergelijking met het jaar voordien kende de totale bierverkoop vorig jaar nog een stijging met 1 procent tot 100,2 miljard dollar. De verkoop van ambachtelijke bieren kende echter een toename met 8 procent.”

“Ambachtelijke bieren vormen wellicht het antwoord van de sector op de toegenomen bereidheid van de consument om meer geld uit te geven aan variatie, smaak en kwaliteit”, merkte Watson op. “Ambachtelijk bier wordt meestal gemaakt met ingrediënten van hogere kwaliteit, waardoor de consument een smaakvoller en meer onderscheidend product krijgt dan bij de industriële sector.”

“Consumenten die voor ambachtelijke bieren kiezen, willen vaak een breder palet aan smaken en nieuwe ontwikkelingen uitproberen. Ambachtelijke producenten hebben er echt toe bijgedragen dat bier het voorbije decennium in de Verenigde Staten niet meer marktaandeel heeft verloren.”

In de Verenigde Staten werden vorig jaar 9.118 ambachtelijke brouwerijen geteld. Dat was een absolute recordhoogte.

Meer