Stellantis vergoedt klanten die zijn benadeeld door AdBlue-systeem, maar nog steeds niet de Belgen: “Discriminatie”, zegt Testaankoop

Stellantis vergoedt klanten die zijn benadeeld door AdBlue-systeem, maar nog steeds niet de Belgen: “Discriminatie”, zegt Testaankoop
Carlos Tavares, CEO Stellantis – Bridget Bennett/Bloomberg via Getty Images

In Italië heeft autogroep Stellantis ingestemd met het vergoeden van klanten die problemen hebben ondervonden met hun AdBlue-systeem. In België hebben duizenden consumenten de reparatiekosten uit eigen zak moeten betalen. Volgens Testaankoop is dit discriminatie.

Waarom is dit belangrijk?

Tienduizenden auto-eigenaars in heel Europa hebben problemen met het AdBlue-systeem, dat met behulp van een toevoeging aan de dieselmix zorgt dat auto's schoner. Adblue wordt sinds 2018 in dieselauto's gebruikt. Als de gebruikers hun auto niet (kostbaar) laten repareren, kan deze niet meer starten. vooral de merken van Stellantis lijken getroffen, hoewel ze niet de enige zijn.

In het nieuws: Testaankoop verzet zich tegen de aanpak van Stellantis.

In een persbericht hekelt Testaankoop het feit dat Stellantis, de groep boven automerken als Citroën, Peugeot, Opel en Alfa Romeo, gedwongen werd om klanten in Italië te vergoeden, terwijl ze in België blijft weigeren te luisteren.

Maar eerst: waarom veroorzaakt het AdBlue-systeem problemen?

  • Dit systeem is bedoeld om dieselauto’s milieuvriendelijker te maken. Het is een speciale tank die om de 10.000 tot 15.000 km moet worden bijgevuld. Als dit niet op tijd gebeurt, kan de auto niet meer starten.
  • Echter, in verschillende Europese landen hebben automobilisten gemerkt dat het systeem defect was. Een bericht op het dashboard gaf hen veel te vaak aan dat ze hun tank moesten bijvullen, anders konden ze de weg niet op.
  • De enige oplossing was om de AdBlue-tank te laten vervangen, wat tot reparatiekosten van wel 1.200 euro kan leiden.

Stellantis ontkent elk ontwerpfout in het AdBlue-systeem, en toch…

En nu: wat gebeurt er?

  • Testaankoop en haar Europese zusterorganisaties hebben de afgelopen maanden duizenden klachten ontvangen. Alleen al in België heeft de consumentenvereniging sinds mei meer dan 3.500 klachten ontvangen.
  • Ongelukkige klanten vinden dat, omdat het een ontwerpfout betreft die de verantwoordelijkheid van de fabrikant betreft, deze moet ingrijpen. Tot voor kort was er weinig vooruitgang in het dossier. Enerzijds beweert Stellantis op Europees niveau dat er geen sprake is van disfunctioneren van het AdBlue-systeem in hun voertuigen. Anderzijds, in België, wil de Economische Inspectie, ondanks een klacht van Testaankoop, zich niet over de kwestie buigen, omdat het probleem een Europese dimensie heeft.
  • Er is echter een nieuw element aan het dossier toegevoegd. In Italië hebben Stellantis en de lokale mededingingsautoriteit een overeenkomst bereikt. De autofabrikant heeft zich verplicht om “een vergoeding te betalen die 100% van de reparatiekosten van het AdBlue-systeem dekt op basis van de leeftijd en de gereden kilometers van hun voertuig, met uitzondering van de arbeidskosten,” legt Testaankoop uit. Daarom verzoeken de Belgische, Spaanse en Portugese organisaties Stellantis om op dezelfde manier in andere landen te handelen.

“Dergelijke discriminatie is onaanvaardbaar. Het probleem is hetzelfde voor een aanzienlijk deel van de dieselvoertuigen van Stellantis. Eigenaren die zijn benadeeld door hun AdBlue-systeem moeten dezelfde compensatie kunnen krijgen, of ze nu Belgisch of Italiaans zijn.”

Julie Frère, woordvoerder van Testaankoop

(kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.