Start-ups zetten in op sperma

In 40 jaar tijd is de onvruchtbaarheid bij mannen meer dan verdubbeld. Start-ups zien daar brood in. Dat meldt de Britse krant Financial Times.

Bedrijfjes met namen als YoSperm en ExSeed willen uw zaad. Ze hebben allemaal hun eigen manier van werken, maar wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze u een vructhbaarheidsanalyse geven.

YoSperm en ExSeed voorzien een kit waarin u thuis een staal achterlaat en achteraf via uw smartphone kunt checken wat beter kan en hoe u de kwaliteit ervan kunt verbeteren. Daarvoor gebruiken ze een speciaal, toestel. Legacy en Dadi doen hetzelfde, maar dan in een lab. Dat vriest daarna het staaltje in om later te gebruiken als u onvruchtbaar wordt. Sandstone Diagnostics geeft u de resultaten in een soort van predictor. Ook daar krijgt u tips voor een betere levensstijl.

Mick Jagger

Legacy-CEO Khaled Kteily merkt dat mannen hun onvruchtbaarheidsproblemen vaak niet opmerken of niet willen zien. ‘Rolling Stones-zanger Mick Jagger is waarschijnlijk onze grootste vijand. Hij heeft nog zoveel kinderen gekregen op zijn oude dag’, klinkt het.

Dadi bestaat nog maar sinds begin dit jaar, maar haalde al twee keer geld op: 2 miljoen dollar in januari en 5 miljoen in augustus. CEO Tom Smith kreeg zijn idee toen een vriend moeilijkheden had om sperma in te vriezen na een kankerdiagnose. ‘Hij werd met een klein potje naar een aparte kamer gestuurd waar hij zijn ding moest doen. Pas drie uur later lukte het hem. Als mensen dat thuis kunnen doen, gaat dat waarschijnlijk makkelijker.’

De bedrijven werden geïnspireerd door start-ups die focussen op vrouwelijke onvruchtbaarheid en daar veel geld mee verdienen. Een daarvan, Progeny, ging in oktober naar de beurs en is nu 2 miljard dollar waard. Ze hopen dat mannelijke onvruchtbaarheid evenveel kan opbrengen. Een derde van de fertiliteitsproblemen bij koppels ligt bij de man.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20