Starbucks plukt CEO weg bij Durex en Calgon: nieuwe topman krijgt “immersieperiode” als barista en op de koffieboerderij

Beleggers reageren afwachtend op de aankondiging dat Laxman Narasimhan (55) vanaf 1 april 2023 de nieuwe CEO wordt van Starbucks. De Amerikaan van Indiase afkomst nam ontslag als CEO van consumentengoederenreus Reckitt, bekend van merken als Calgon, Dettol, Durex en Nurofen, en moet de koffieketen leiden tijdens “Operatie Reinvention“.

Van sommige CEO’s wordt verwacht dat ze het heft meteen in handen nemen. Bij Starbucks pakken ze het anders aan: Narasimhan wordt vanaf oktober eerst een half jaar klaargestoomd door Starbucks’ jarenlange boegbeeld en huidig interim-CEO Howard Schultz, vooraleer hij op 1 april de CEO wordt.

Tijdens de overgangsperiode wordt Narasimhan “volledig ondergedompeld” in de bedrijfscultuur, met Schultz als gids. “In eerste instantie zal Narasimhan ondergedompeld worden in Starbucks-winkels. Hij zal onze productiefaciliteiten en koffieboerderijen bezoeken en in contact komen met partners over de hele wereld en onze langetermijnzakenpartners”, zegt het bedrijf.

Schoonmoeder?

Schultz is niet de stichter van Starbucks, maar wel de man die van de koffieketen een wereldwijd fenomeen maakte dat vandaag goed is voor 34.000 winkels. Hij heeft al drie periodes als CEO bij het bedrijf achter de rug en flirtte drie jaar geleden nog met het idee om zich kandidaat te stellen voor het Amerikaanse presidentschap.

Na 1 april blijft Schultz aan boord als lid van de raad van bestuur en adviseur van Narasimhan, wat meteen de vraag doet rijzen of de nieuwe CEO niet voortdurend met een bemoeizuchtige schoonmoeder te maken zal krijgen. Sommige analisten denken zelfs dat het in de praktijk om een soort co-CEO-schap zal gaan.

De Indiase Amerikaan is nochtans niet de eerste, de beste en heeft al een aardig cv opgebouwd. Hij blijft nog tot eind deze maand de CEO van Reckitt Benckiser, ook het bedrijf achter Cillit Bang, Harpic en Strepsils, en was eerder de commerciële topman van frisdrankengigant PepsiCo. Van consumentenmerken bouwen weet hij dus alles af.

Bedrijf heruitvinden

De tijdshorizon waar de nieuwe CEO naartoe moet werken is uitzonderlijk lang. Mellody Hobson, de voorzitter van Starbucks’ raad van bestuur, verwacht van hem dat hij “Starbucks helpt te positioneren voor de komende 50 jaar”. Schultz schreef eerder deze zomer dat de ervaringen uit de coronapandemie het bedrijf dwingt om zowel de winkelervaring als de toeleveringsketen “opnieuw uit te vinden”.

De beurskoers van Starbucks reageerde nauwelijks op de aangekondigde CEO-wissel. Een beleggersdag op 13 september moet meer duidelijk scheppen over hoe de koffieketen de toekomst ziet.

(fjc)

Meer