Er wordt gestaakt bij de Belgische spoorwegen. De eerste van twee 48 urenstakingen gaat vanavond in. Spoorjournalist Herman Welter is er niet over te spreken: “Het is een machtspelletje.”
Beluister hier het volledige interview met Herman Welter:
In het nieuws: De spoorvakbonden leggen voor 48 uur het werk neer. Vanaf dinsdagavond 22 uur rijden de treinen via een alternatieve dienstregeling. Verwacht wordt dat de normale dienstregeling vanaf vrijdagochtend hervat wordt. Een tweede staking staat gepland vanaf dinsdagavond 5 december.
De impact: Volgens de alternatieve dienstregeling zal op woensdag slechts de helft van de IC-treinen rijden. Van de L-treinen en voorstedelijke S-treinen rijdt maar twee op de vijf. Piekuurtreinen zullen zo goed als niet rijden, meldt het Nieuwsblad. De NMBS-app wordt op woensdagochtend geüpdatet voor de stakingsdag op donderdag.
- Spoorkenner Herman Welter legt het probleem uit: “Het draait allemaal rond de opstarttijd voor de conducteurs. Die wordt ingekort, wat mogelijk is dankzij de nieuwe technologieën. Het leidt tot meer efficiëntie en hogere productiviteit, wat de vakbonden ter discussie stellen. Uit het oogpunt van de spoorwegen denk ik dat het te verdedigen is.”
- Het personeel en de vakbonden vrezen een hogere werkdruk en geven aan “nu al op hun tandvlees te zitten”, zo lezen we in De Morgen. Ook verouderd materieel en een mogelijke stopzetting van statutionaire aanwervingen spelen mee.
- De NMBS, Infrabel en HR Rail noemen de stakingsactie “buiten proportie en onverantwoord”.
“Te weinig inlevingsvermogen”
- Welter is van mening dat vooral de reiziger hiervan de dupe is: “Reizigers worden al een jaar geconfronteerd met geschrapte treinen, vertragingen en te korte treinen, wat zeker in de spits een probleem is omdat je dan wordt opgestapeld. Er is al voldoende ellende op het spoor en dan krijg je er nog eens twee maal twee dagen staking bij. Ik vind het laakbaar.”
- “Het is een machtsspelletje. De vakbonden hebben altijd al veel macht gehad, onder het voorwendsel dat ze staken in het belang van de reiziger. Maar dat belang zien de reizigers niet altijd. De vakbonden hebben wel een punt als ze zeggen dat ze steeds minder mensen op de werkvloer hebben. Dat is al een oud zeer. Maar moet je daarvoor staken?“
- “Het is dankzij de reiziger dat die mensen dagelijks hun brood verdienen, dat ze ook een vaste baan hebben. Veel van die forenzen zijn nooit zeker van hun baan. Bij de spoormensen is dat niet zo, die zijn meestal statutair. Men heeft te weinig inlevingsvermogen”, aldus Welter.
NMBS heeft een monopolie
Uitgezoomd: maakt de NMBS zich klaar voor meer concurrentie?
- “De NMBS heeft nog voor een tijd het monopolie gekregen voor het treinreizigersverkeer op het Belgische net. Europa zegt dat we de markt moeten laten spelen. De NMBS wil zich ook voorbereiden op het moeten aanbesteden als die marktwerking er echt komt en er andere spelers kunnen meedoen. Dan moet de NMBS efficiënt zijn en een hoge productiviteit hebben.”
- Ook de gekozen stakingsmomenten zijn een doorn in het oog voor Welter: “Het begint altijd om 22 uur, wat ik ongunstig vind. Je moet de hele dag nog vol kunnen maken. Het is al jaar en dag een pijnpunt.”
- “De reizigers worden vooraf wel geïnformeerd, maar toch blijft het zuur. Zij hebben al veel ellende over zich gekregen en worden nog eens extra gestraft voor dingen waar ze waar ze part noch deel aan hebben. De trein is altijd een beetje reizen en je een beetje ergeren.”
(nd)