Stadions bieden Europese voetbalsponsoring nog aanzienlijke groeimogelijkheden

Verzekeraar Allianz heeft de naamrechten op acht voetbalstadions op vier continenten gekocht. – Frank Hoermann/SVEN SIMON/Picture Alliance

Voetbalclubs die op zoek zijn naar bijkomende inkomsten, zouden moeten onderzoeken welke mogelijkheden de verkoop van de naamrechten op hun stadions zou kunnen opleveren. Dat blijkt uit een studie van analisten van KPMG Football over de 98 clubs uit de vijf grootste competities van het Europese voetbal.

‘De inkomsten uit de naamrechten op de stadions zijn voor de Europese voetbalclubs de derde belangrijkste commerciële inkomstenbron,’ zeggen de onderzoekers. ‘Shirtsponsoring levert de meeste inkomsten op, gevolgd door contracten met de leveranciers van de uitrusting.’

Duitsland

De voorbije decennia is de interesse in de verkoop van de naamrechten op de stadions constant toegenomen. Toch moet worden vastgesteld dat het Europese voetbal hier nog veel groeimogelijkheden heeft. In de meeste Europese competities werkt slechts een minderheid van de clubs met deze vorm van inkomsten. Duitsland is daarop een opmerkelijke uitzondering.

‘Slechts 30 procent van de clubs uit de vijf grootste Europese voetbalcompetities haalt inkomsten uit de verkoop van de naamrechten op hun stadions,’ aldus het rapport. ‘In Duitsland loopt dat aandeel weliswaar op tot 78 procent, maar zowel in Italië, Frankrijk en Engeland hebben slechts 20 procent van de clubs de naamrechten op hun stadions verkocht.’

‘In Spanje daalt dat cijfers zelfs verder naar 15 procent. Opmerkelijk is dat zowel in Turkije als Engeland de clubs uit de tweede klasse op deze vorm van inkomsten meer beroep doen dan de teams uit de elitereeks van hun competities.’

De onderzoekers wijzen er nochtans op dat met de verkoop van de naamrechten grote bedragen gemoeid kunnen zijn. De Arabische luchtvaartmaatschappij Etihad Airways werpt zich daarbij, door een contract met Manchester City voor een bedrag van 17,1 miljoen euro per jaar, als de grootste sponsor op.

Op de tweede plaats staat de Chinese Wanda Group, die 9,6 miljoen euro per jaar betaalt voor de naamrechten op het stadion van Atletico de Madrid. Daarna volgen het voedingsconcern Ülker bij Fenerbahçe Istanboel (8 miljoen euro), verzekeraar Allianz bij Bayern München (7,3 miljoen euro) en telecomoperator Vodafone bij Beşiktaş Istanboel (6,9 miljoen euro).

Financiële wereld

Allianz is in de aankoop van naamrechten echter de meest actieve partij. De Duitse verzekeraar sponsort immers in totaal acht locaties op vier continenten. Voor die rechten betaalt het bedrijf jaarlijks ongeveer 30 miljoen euro.

Het bankwezen en andere financiële sectoren tonen zich in de aankoop van de rechten met elf overeenkomsten trouwens het meest in de sponsoring van stadions actief.

De autosector en de industrie delen met elk vier overeenkomsten de tweede plaats. Daarna volgen de detailhandel (drie contracten) en de luchtvaartmaatschappijen en telecom (twee overeenkomsten).