De muziekstreamingdienst Spotify breidt zijn aandeel in podcasts uit en slaat een grote vis aan de haak. Het krijgt de exclusieve rechten op ‘The Joe Rogan Experience’, een maandelijkse podcast van de populaire comedian Joe Rogan.
Met 190 miljoen downloads per maand is ‘The Joe Rogan Experience’ één van de populairste podcasts wereldwijd. Hij haalde de internationale pers in 2018 toen Tesla-CEO Elon Musk een trekje nam van een joint terwijl hij te gast was bij de podcast, die ook steeds beschikbaar is in videoformaat. Het aandeel van Tesla donderde prompt 9 procent lager. Rogan interviewde nog een rist aan bekende gezichten in zijn podcast, waaronder voormalig presidentskandidaat Bernie Sanders.
Spotify wil niet zeggen hoeveel het heeft gekost, maar volgens de zakenkrant The Wall Street Journal was de deal goed voor 100 miljoen dollar (91 miljoen euro). Spotify wist wel te zeggen dat ‘The Joe Rogan Experience’ jarenlang de meest gezochte podcast was op het platform, ondanks dat hij er nog niet op beschikbaar was.
Netflix
Spotify speelt al langer met plannen om de ‘Netflix van de audio’ te worden. Het afgelopen jaar nam het al Gimlet Media, Anchor FM en Cutler Media over, allemaal bedrijven die podcasts maken of technologie daarvoor aanbieden. Alle overnames samen waren goed voor zo’n 400 miljoen dollar.
Met de laatste deal legt Spotify zijn concurrent Apple nog meer het vuur aan de schenen. Apple is nog steeds de grootste in podcasts, maar het verlies van de populaire podcast zal er serieus inhakken bij de techgigant. Het aandeel van Apple sloot dinsdag 0,6 procent lager, dat van Spotify steeg 8,4 procent.
‘The Joe Rogan Experience’ blijft gratis en ook de video’s zullen beschikbaar zijn op Spotify.