FC Barcelona kondigt aan dat de Zweedse streamingdienst Spotify de belangrijkste sponsor wordt van de voetbalclub.
De Catalaanse club, die loodzware schulden torst, heeft met Spotify een contract voor vier seizoenen afgesloten, vanaf 1 juli. Financiële details werden niet bekendgemaakt, maar de Spaanse pers spreekt van een contract van 70 miljoen euro per jaar.
Spotify lost het Japanse Rakuten af als hoofdsponsor. De onderhandelingen sleepten maandenlang aan, maar nu is er een deal met verschillende facetten:
- Het merk Spotify zal vanaf het seizoen 2022-2023 op de voorkant van zowel het shirt van het mannenteam als van het vrouwenteam en de trainingsshirts verschijnen.
- Met dat shirt zijn er nog meer plannen. Spotify en FC Barcelona zeggen te zullen samenwerken “om van het iconische shirt een ruimte te maken waar artiesten van over de hele wereld worden gevierd”. De streamingdienst zegt zich niet te willen beperken tot zijn logo op het shirt. Vermoedelijk zullen er dus ook afbeeldingen van artiesten op de borstkas van de Barça-spelers prijken.
- Spotify wordt ook “title partner” van het stadion, wat betekent dat Camp Nou binnenkort Spotify Camp Nou zal heten. Het is de eerste keer dat het legendarische stadion een gesponsorde naam krijgt. Of de socio’s dat graag zien gebeuren, is nog maar de vraag.
Spotify-CEO Daniel Ek meldde zich vorig jaar nog om de Londense club Arsenal te kopen, maar dat ging niet door.