Spotify ziet aantal abonnees stijgen, maar boekt kwartaalverlies


Key takeaways

  • Spotify heeft meer betalende abonnees dan analisten hadden verwacht.
  • Het bereikt het vorige kwartaal 276 miljoen abonnees.
  • Het muziekstreamingbedrijf boekte een kwartaalverlies door hogere kosten.

Spotify, onder leiding van CEO Daniel Ek, heeft zijn resultaten voor het tweede kwartaal bekendgemaakt, met een beter dan verwachte stijging van het aantal betalende abonnees, maar ook een kwartaalverlies. Het aantal abonnees van het bedrijf steeg met 12 procent j-o-j tot 276 miljoen, terwijl de maandelijkse actieve gebruikers (MAU’s) met 11 procent stegen tot 696 miljoen.

De totale omzet voor het kwartaal steeg met 10 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en bedroeg 4,2 miljard euro. De reclame-inkomsten daalden echter licht.

Hogere kosten

Hoewel Spotify een verbeterde brutomarge van 31,5 procent behaalde, een stijging van 227 basispunten op jaarbasis, en een operationele winst van 406 miljoen euro, eindigde het kwartaal met een verlies. Dit onverwachte resultaat werd toegeschreven aan hogere kosten, de voortdurende herstructurering van de podcaststrategie en investeringen in toekomstige groei-initiatieven.

Daniel Ek benadrukte het vermogen van Spotify om gebruikers aan te trekken en te behouden door voortdurende evolutie en waardecreatie. Hij benadrukte dat deze waarde niet alleen ten goede komt aan de gebruikers, maar ook de drijvende kracht is achter de groei in de muziek-, podcasting- en audiobooksector.

Abonneegroei houdt aan

Spotify heeft een indrukwekkende abonneegroei gemeld van meer dan 30 procent ten opzichte van de eerste helft van 2024. Deze sterke prestatie markeert het op één na hoogste kwartaal van het bedrijf in termen van netto MAU-toevoegingen. Er was groei in alle regio’s, met vooral sterke resultaten in de rest van de wereld, Latijns-Amerika en Europa. Vooruitkijkend verwacht Spotify dat het aantal MAU’s in het derde kwartaal van 2025 zal zijn opgelopen tot 710 miljoen, waarbij het aantal premium abonnees zal groeien tot 281 miljoen.

Na het bekendmaken van de kwartaalcijfers daalde de koers van Spotify op de beurs.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.