SpaceX komt met nieuw project: een reclamebord in de ruimte

Iedereen die zijn advertentie wil zien verschijnen op een satelliet in de ruimte zal dat binnenkort kunnen doen. Op voorwaarde dat ze ervoor betalen, natuurlijk.

Na ruimtetoerisme en films maken in de ruimte is de tijd rijp om ook reclame naar de ruimte te schieten. SpaceX werkt samen met de Canadese start-up Geometric Energy Corporation (GEC) om het eerste digitale reclamebord in een baan om de aarde te ontwerpen. De CEO van het in Calgary, Alberta gevestigde bedrijf maakte het partnerschap bekend aan Business Insider.

Concreet zullen de twee bedrijven een satelliet ontwikkelen, een CubeSat (een nanosatelliet in de vorm van een kubus), die is uitgerust met een selfiestick en een scherm, waarop boodschappen kunnen worden uitgezonden. De selfiestick zal het scherm filmen en de beelden live uitzenden op YouTube of Twitch zodat iedereen op aarde ze kan zien. De satelliet zal op een Falcon 9-raket geladen worden om hem in een baan om de aarde te brengen.

Betalen met cryptomunten

Het scherm van de satelliet zal opgedeeld worden in verschillende pixels. Wie een pixel wil kopen voor een advertentie zal speciale tokens kunnen kopen, waarvan er vijf soorten zijn: 

  • Beta-token voor de X-coördinaat
  • Rhoe-token voor de Y-coördinaat
  • Gamma-token voor de helderheid van de pixel
  • Kappa-token voor de kleur
  • XI-token voor de looptijd van de advertentie

Om deze verschillende tokens te kopen, zullen geïnteresseerden cryptomunten kunnen gebruiken. Business Insider meldt dat het mogelijk zal zijn om met Ethereum te betalen. Het project wil ook betalingen mogelijk maken met Dogecoin, de cryptomunt die zo wordt aangeprezen door Elon Musk.

Hoeveel deze tokens zullen kosten, is nog niet bekend. Het is dus onmogelijk een prijs te plakken op advertenties in de ruimte. Gezien de kosten van het ontwerp en de installatie van de satelliet, zal het hoogstwaarschijnlijk niet goedkoop zijn.

Niet alleen voor bedrijven

Samuel Reid, medeoprichter en CEO van GEC, benadrukte dat de CubeSat niet alleen voor bedrijven bedoeld is. Iedereen zal pixels kunnen kopen. Hij denkt met name aan kunstenaars die hun werk op een originele manier willen tentoonstellen.

“Ik probeer iets te doen dat de toegang tot de ruimte democratiseert en gedecentraliseerde deelname mogelijk maakt. Hopelijk verspillen mensen geen geld aan iets wat ongepast, beledigend of aanstootgevend is”, zei hij.

Reid zei ook dat zijn bedrijf al sinds 2018 probeert om het project aan SpaceX voor te leggen. Aanvankelijk werd er niet veel aandacht aan besteed, omdat Elon Musk en zijn team ze niet serieus namen. Daar kwam verandering in op de dag dat de GEC-topman de kans kreeg om de kinderen van de Tesla-CEO les te komen geven op de school die Musk heeft opgericht, genaamd Ad Astra.

Sindsdien hebben medewerkers van SpaceX – maar (nog?) niet Elon Musk – met Reid rond de tafel gezeten om het idee van reclame in de ruimte te bespreken, aldus Reid.

SpaceX heeft het bestaan en de toekomstige lancering van dit project echter nog niet officieel bevestigd.

(tb, lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.